تحلیل ساختار توصیفی و محتوایی تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی حوزه مهندسی عمران در Web of Science

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مهندسی عمران یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین حرفه های مهندسی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل ساختار توصیفی و محتوایی تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی حوزه مهندسی عمران در پایگاه وب آو ساینس طی سال های 2022-2013 است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از لحاظ رویکرد از نوع کمی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-تحلیلی است که جامعه آماری آن را کلیه تولیدات علمی دانشمندان ایرانی حوزه مهندسی عمران در Web of Science طی سال های 2022-2013 تشکیل می دهد. این پژوهش با روش علم سنجی انجام شده است که جهت ترسیم نقشه های علمی از نرم افزار VOSviewer و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Excel و SPSS استفاده شده است. برای نرمال بودن یا نبودن داده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شد. همچنین جهت بررسی فرضیه های پژوهش، ضریب همبستگی اسپیرمن محاسبه گردید.

یافته ها

بیشترین مدارک در سال 2021 منتشر شده است. 99/9 درصد از مدارک به زبان انگلیسی نوشته شده اند. نویسندگان برتر ایرانی این حوزه نیز علی کاوه با بیشترین تعداد تولیدات علمی (188 مدرک)، مهدی شریعتی با دریافت بیشترین میزان استناد (4917 استناد) و امید بزرگ حداد با بیشترین قدرت پیوند کل (230 قدرت پیوند کل) هستند. Optimization (قدرت پیوند کل 689) بیشترین اهمیت را در شبکه و میزان مرکزیت داشته است. همچنین بین تعداد مدارک و تعداد استنادهای دانشگاه ها/سازمان های مشارکت کننده در تولید مدارک علمی حوزه مهندسی عمران در Web of Science رابطه معناداری وجود دارد (0/001>P).

نتیجه گیری

بین تعداد مدارک و تعداد استنادهای نویسندگان ایرانی در حوزه مهندسی عمران رابطه معناداری وجود دارد، همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز نقشه چگالی شبکه هم نویسندگی دانشگاه ها و موسسات حوزه مهندسی عمران قرار گرفته است که نشان دهنده اهمیت این دانشگاه در شبکه هم تالیفی موسسات است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!