ترسیم نقشه علمی حوزه حمایت گری در ورزش با استفاده از تحلیل هم استنادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از کاربردهای مهم علم سنجی، ترسیم نقشه های علمی است که با فنون مختلف از جمله هم استنادی انجام می شود. هدف از این پژوهش، ترسیم نقشه علمی یا ساختار فکری حوزه حمایت گری در ورزش در پایگاه وب آو ساینس است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع مطالعات علم سنجی است که با استفاده از تحلیل هم استنادی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مقالات حوزه پژوهشی حمایت گری در ورزش طی سال های 2022-2002 بوده است که در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس نمایه شده و کلیدواژه Sponsorship in sports را به کار برده اند. در این پژوهش داده ها پس از استخراج از پایگاه، با استفاده از نرم افزار VOSviewer و تکنیک هم استنادی تحلیل شده اند.

یافته ها

نقشه علمی حوزه حمایت گری در ورزش از 5 خوشه موضوعی (حمایت ورزشی، حمایت مالی، ورزش، تاثیر و عملکرد) تشکیل شده که به مسایل حمایت مالی در ورزش مربوط می شود. تعداد واژگان بررسی شده نشان می دهد که موضوعات منتشرشده در نشریه دارای پراکندگی موضوعی متنوعی می باشد. نمودار توزیع درجه واژگان، از نوع توانی می باشد، به این معنی که محدوده زیادی از واژگان در مقالات مختلف دارای هم رخدادی بوده اند و تعداد کمتری از واژگان که در دم نمودار توزیع درجه یا ابتدای آن قرار دارند، هم رخدادی واژگان کمی داشته اند. علاوه براین، بر اساس تعداد جوامع تشکیل شده مشخص گردید نویسندگان مقالات بیشتر تمایل به تشکیل گروه های علمی کوچک در قالب دانشگاه ها یا پژوهشکده های سازمان متبوع خود داشتند.

نتیجه گیری

پژوهش های خارجی، وجود ساختار رقابتی در اقتصاد کشورها را به عنوان عامل محرک برای توسعه حمایت مالی از ورزش می دانند؛ اما پژوهش های داخلی بیشتر عوامل بازدارنده در جذب حمایت مالی را مورد بررسی قرار داده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!