مطالعه برون دادهای علمی پژوهشگران افغانستانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس تا پیش از ظهور مجدد طالبان با تاکید بر روابط هم تالیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اشتراک منابع و امکانات، استفاده از تجربه های یکدیگر و امکان پذیرکردن پژوهش های میان رشته ای از مزایای هم تالیفی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت هم تالیفی تولیدات علمی پژوهشگران افغانستانی به منظور برنامه ریزی برای گسترش همکاری ها و جذب این پژوهشگران در کشورهای مقصد مهاجرت به خصوص ایران است.

مواد و روش ها

در این پژوهش، با رویکرد کمی، 2732 مقاله ی ثبت شده در اسکوپوس که حداقل یک نویسنده ی افغانستانی داشته اند، از ابتدای نمایه شدن در اسکوپوس تا سپتامبر 2021 مطالعه شده است. برای تحلیل داده ها از روش های آماری و تحلیل شبکه هم تالیفی ها با استفاده از زبان پایتون 3 و نرم افزارهای VOSviewer 1.6.17 و Gephi 0.9.2 استفاده شده است.

یافته ها

بیشترین برون دادهای علمی پژوهشگران افغانستانی با 40/41% به نوشته های حوزه ی پزشکی اختصاص دارد. سایر حوزه های علمی با اختلاف زیاد به ترتیب علوم اجتماعی (15/67%)، علوم زیستی (11/16%) و مهندسی (10/94%) هستند. در شبکه ی هم تالیفی پژوهشگران افغانستانی و همکارانشان 13,379 گره (محقق) و 2,511,879 یال (رابطه هم تالیفی) وزن دار دیده شد و پژوهشگران افغانستانی بیشترین همکاری ها را با پژوهشگران کشور آمریکا داشتند و ایران به رغم نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی در رتبه چهارم همکاران پس از آمریکا، انگلستان و هند جای دارد.

نتیجه گیری

هم تالیفی در بین پژوهشگران حوزه های علمی مختلف متفاوت بوده است. میانه تعداد نویسندگان هر مقاله در دندان پزشکی، بیوشیمی و سایر حوزه های نزدیک به پزشکی و علوم پایه حدود سه برابر حوزه های نظری مانند علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی به دست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!