اثربخشی آموزش هیپنوتیزم بر مهارت های روان شناختی و عملکرد ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

هیپنونیزم یکی از روش‏های نیروزایی روانی است که کاربرد بسیاری در بهبود عملکرد ورزشکاران دارد . هدف مطالعه حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش هیپنوتیزم بر افزایش مهارت های روانشناختی و عملکرد ورزشی بود.

روش شناسی:

 روش مطالعه حاضر از نوع آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است.در این پژوهش تعداد 40 قهرمان ورزشی جودو از جامعه آماری به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری در نظرگرفته شده بودند که به طور تصافی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. از آزمون آمادگی روانی اوتاوا مورد و چک لیست محقق ساخته عملکرد ورزشی استفاده گردید که پایایی و روایی این مقیاس به تایید مربیان تیم ملی جودو و صاحب‏نظران و کارشناسان ارشد در این حیطه رسیده بود.در این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و به وسیله آزمون‏های آماری تحلیل واریانس دو متغیره، فرضیه‏های پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

تمام نتایج تحقیق به دست آمده در سطح معناداری 05/ مورد آزمون قرار گرفتند و صحت و سقم نتایج ذیل را مورد تایید قرار دادند: 1) آموزش هیپنوتیزم بر بهبود عملکرد ورزشی جودوکاران تاثیر مثبت و معنی‏داری داشت. 2) آموزش هیپنوتیزم بر بهبود مهارت‏های روانشناختی جودوکاران تاثیر مثبت و معناداری داشت.

نتیجه گیری

از هیپنوتیزم در کلاس‏های آموزشی و استفاده آن در زمان بندی کلاس‏ها و همچنین استفاده آن در سطوح بالاتر می تواند ابزار مناسبی برای پیشرفت افراد و کمک بسیار خوبی برای مربیان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!