بررسی ارتباط بین سلامت عمومی با کیفیت زندگی سالمندان شهرستان اسفراین در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 چالش اصلی قرن حاضر در زمینه ی سلامت عمومی، زندگی با کیفیت برتر است. با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور این مطالعه با هدف بررسی رابطه سلامت عمومی و کیفیت زندگی در سالمندان در سال 1396 انجام شده است.

روش کار

 جمعیت مورد مطالعه افراد بالای60 سال سن و حجم نمونه موردمطالعه شامل 233 نفر از سالمندان شهرستان اسفراین و مراجعه کننده به مراکز بهداشتی ودرمانی بود. ابزار گردآوری داده ها با استفاده پرسش نامه ای مشتمل بر سه قسمت بود. بخش اول شامل مشخصات فردی، بخش دوم پرسش نامه سلامت عمومی گلدبرگ شامل 28 سوال و بخش سوم پرسش نامه کیفیت زندگی سالمندان لیپاد بود. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و به کمک آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است.

نتایج

 میانگین سنی افراد مورد پژوهش 07/6±06/65 سال بود. اغلب افراد مورد مطالعه مونث (7/65%)، بی سواد (2/65%) و متاهل (8/70%) بودند. میانگین نمرات کیفیت زندگی و سلامت عمومی در سالمندان مورد مطالعه به ترتیب برابر با 74/7±70/46 و 43/11±44/24 بود. یافته های پژوهش نشان داد که با افزایش سلامت عمومی، کیفیت زندگی سالمندان بطور معنی داری افزایش می یابد (r=0.33, p<0.001).

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج این مطالعه توصیه می شود مدیران بهداشت و درمان در برنامه های آموزشی جامعه به اهمیت سبک زندگی در ارتقای سلامت توجه بیشتری نشان دهند. می توان با آموزش های مداوم و برنامه ریزی شده برای سالمندان در ارتباط با سبک زندگی و سلامت عمومی از شیوع بالا و پیشرفت بسیاری از بیماری ها کاست و بالتبع باعث ارتقای کیفیت زندگی آنان شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!