مقایسه اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای و غیررایانه ای بر حل مساله و انعطاف پذیری شناختی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
کودکان کم توان ذهنی دارای مشکلات فراوانی در عملکردهای شناختی هستند و مقایسه اثربخشی بازی های شناختی می تواند نتایج مفیدی داشته باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای و غیررایانه ای بر حل مساله و انعطاف پذیری شناختی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر انجام شد.
این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر دوره اول ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 02-1401 بودند. نمونه پژوهش برای هر گروه 12 نفر محاسبه که این افراد با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش اول 20 جلسه 45 دقیقه ای بازی های شناختی را با نرم افزار رایانه ای کاپیتان لاگ، گروه آزمایش دوم 20 جلسه 45 دقیقه ای بازی های شناختی را بدون نرم افزار آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی، آزمون رایانه ای برج هانوی و آزمون رایانه ای دسته بندی کارت های ویسکانسین بودند و داده ها با روش های خی دو، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند.
نتایج نشان داد که گروه های آزمایش و گواه از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنی داری نداشتند (05/0P>). همچنین، بازی های شناختی رایانه ای و غیررایانه ای در مقایسه با گروه گواه باعث بهبود حل مساله و انعطاف پذیری شناختی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شدند و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (001/0P<). علاوه بر آن، اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای در مقایسه با بازی های شناختی غیررایانه ای در بهبود حل مساله و انعطاف پذیری شناختی بیشتر بود (001/0P<).
طبق نتایج این مطالعه، متخصصان سلامت و درمانگران می توانند از روش بازی های شناختی رایانه ای در کنار سایر روش های موثر برای بهبود عملکردهای شناختی استفاده کنند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.