نقش طرح واره های ناسازگار اولیه ناشی از خیانت همسر در بروز اختلال استرس حاد پس از افشای خیانت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اثرات هیجانی و رفتاری افشای خیانت بر هر یک از زوجین درگیر فوق العاده مخرب است؛ به گونه ای که اختلال استرس حاد اولین و مهم ترین بازخورد در مواجهه با آن است. در این زمینه، طرح واره ها همانند چهارچوبی برای پردازش اطلاعات با ایجاد تغییرات عمیق در نگرش به خود، دیگران و جهان می توانند در سطح تجربه استرس حاد موثر باشند. هدف از این پژوهش بررسی نقش طرح واره های ناسازگار در اختلال استرس حاد ناشی از خیانت همسر بود.

روش

روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را زوج های درگیر در خیانت زناشویی تشکیل داد که طی سال های 1399 و 1400 به دادگاه ها و مراکز مشاوره خانواده شهرهای تهران و ساوه مراجعه کرده بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بودند از پرسشنامه واکنش استرس حاد استنفورد (کاردنیا و همکارن، 2000) و نسخه کوتاه پرسشنامه طرح واره یانگ (1998). داده ها توسط نرم افزار SPSS24 و با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی «پیرسون» و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.

نتایج

نتایج نشان داد میزان واکنش های استرس حاد همسر نسبت به خیانت با طرح واره های ناسازگار اولیه (46/0=r) و حوزه های آن، یعنی بریدگی و طرد (40/0=r)، خودگردانی و عملکرد مختل (34/0=r)، دیگر جهت مندی (29/0=r)، گوش به زنگی بیش ازحد و بازداری (44/0=r) و محدودیت های مختل (25/0=r) رابطه مثبت معنی داری دارند (01/0<p).انواع واکنش های استرس حاد، یعنی نشانگان تجزیه ای، تجربه مجدد، اجتناب، اضطراب و بیش انگیختگی و اختلال در کارکرد نیز با طرح واره های ناسازگار اولیه و حوزه های آن رابطه مثبت معنی داری داشتند (05/0<p). 33% از کل واریانس اختلال استرس حاد توسط حوزه های طرح واره های ناسازگار اولیه تبیین گردید (01/0<p).

بحث و نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد طرح واره های ناسازگاری که به دلیل خیانت همسر ایجاد می شوند، زمینه بروز اختلال استرس حاد پس از افشای خیانت را فراهم می سازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!