تاثیر سطوح مختلف کنسانتره بر افزایش وزن، عملکرد رشدی و فراسنجه های خونی بره های شیرگیری شده نژاد قزل تحت شرایط چرا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سیستم پرورش بره در مرتع می تواند سرعت رشد بهتری را وقتی جیره غذایی با مکمل های کنسانتره همرا باشد فراهم می کند. تغذیه تکمیلی می تواند محدودیت خوراک طبیعی را با جایگزینی بخشی از علوفه مرتعی با کنسانتره به ویژه در فصول با بارندگی کم را جبران نماید. به هر حال، در دسترس بودن و هزینه های بالای خوراک های کنسانتره ای سبب استفاده ی محدود آن ها در گله داران کوچک شده است. هدف از این پژوهش بررسی سطوح مختلف کنسانتره بر افزایش وزن، عملکرد رشد، فراسنجه های خونی و رفتار چرای بره های شیرگیری شده نژاد قزل تحت چرا بود.

مواد و روش ها

این پژوهش با استفاده از 32 راس بره نژاد قزل (میانگین وزن 2/7±29/3) در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 8 تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل 1) شاهد، دسترسی آزاد به چرای مرتعی 2) دسترسی آزاد به چرای مرتعی به همراه 150 گرم مکمل کنسانتره به ازای هر بره در روز، 3) دسترسی آزاد به چرای مرتعی به همراه 250 گرم مکمل کنسانتره ای به ازای هر بره در روز و 4) دسترسی آزاد به چرای مرتعی به همراه 350 گرم مکمل کنسانتره به ازای هر بره در روز بودند. برای تعیین افزایش وزن روزانه، بره ها در ابتدا و انتهای دوره (64 روزگی)، صبح زود قبل از شروع چرا توزین شدند. رفتار چرای بره ها در مرتع به صورت مشاهده مستقیم هر 5 دقیقه یک بار در طول دسترسی به مرتع ثبت شد. در انتهای دوره، خون گیری موقع ظهر حدود 3-4 ساعت پس از چرا از سیاهرگ وداج انجام و نمونه ها برای تعیین گلوکز، اوره، پروتیین کل، آلبومین، کلسترول و تری گلیسیرید ارزیابی شدند. جمع آوری نمونه های مدفوع با کیسه های پارچه ای ویژه که به کپل دام بسته می شدند انجام گرفت.

یافته ها

تغذیه مکمل کنسانتره سبب بهبود معنی دار افزایش وزن روزانه شد ولی بین سطوح مختلف تغذیه با مکمل کنسانتره تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در بین صفات رشد، طول بدن و ارتفاع بدن به طور معنی داری تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار گرفتند. مدت زمانی که بره ها صرف چرا در مرتع کردند تحت تاثیر معنی دار تغذیه سطوح مختلف مکمل کنسانتره قرار نگرفت. تغذیه مکمل کنسانتره به‎طور معنی‎داری سبب افزایش قابلیت هضم ماده آلی شد. تغییرات گلوکز خون بره ها در طول دوره آزمایشی بین گروه شاهد و تیمارهای دریافت کننده مکمل کنسانتره معنی دار بود. سود خالص به‎ازای هر بره نیز در اثر تغذیه با مکمل کنسانتره به‎طور معنی‎داری افزایش یافت.

نتیجه گیری

تغذیه مکمل کنسانتره در شرایط مرتع در بره های قزل سبب افزایش معنی دار در عملکرد رشد و نیز با توجه به سود خالص بیشتر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. بر اساس نتایج به دست آمده تغذیه حداقل روزانه 150 گرم تا 350 گرم مکمل کنسانتره در هنگام پرورش بره های قزل در شرایط چرای مرتعی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!