مقایسه عزت نفس با نوع مزاج در دانشجویان مرد غیر ورزشکار خوابگاهی دانشگاه فردوسی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از دیدگاه طب ایرانی هر فرد دارای مزاج منحصر به فردی است و هرگز نمی توان دو نفر را علیرغم شباهت ظاهری آن ها، مشابه هم در نظر گرفت. مزاج متاثر از سه عامل فیزیولوژیک، آنتروپومتریک و روان شناختی می باشد. از شاخص های مهم سلامت روان در حوزه روان شناسی، عزت نفس می باشد. رابطه متغیرهای روان شناختی با مزاج شناسی از جمله خلاء هایی است که نیاز به پژوهش بیشتر دارد. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط عزت نفس با مزاج در افراد جوان غیر ورزشکار پرداخته است.

روش کار

این پژوهش از نوع روش مقطعی - تحلیلی بود که به بررسی ارتباط دو مزاج (گرم و سرد) با عزت نفس در دانشجویان مرد جوان غیرورزشکار در فصل پاییز 1398 پرداخته شد. پس از اخذ رضایت نامه کتبی آگاهانه از متقاضیان حاضر در پژوهش، حجم نمونه در گروه مزاجی گرم 94 نفر و گروه مزاجی سرد 93 نفر مشخص شد. طبقه بندی مزاج آزمودنی ها از طریق پرسشنامه تشخیص مزاج (مجاهدی 2014) به صورت طبقه ای بر اساس نوع مزاج صورت گرفت. همچنین سطح عزت نفس آزمودنی ها با مقیاس عزت نفس روزنبرگ (RSE) ارزیابی شد. با توجه به طبیعی نبودن داده ها، تفاوت های بین گروهی را با آزمون یوی من ویتنی در محیط نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

براساس نتایج بدست آمده، تفاوت های معناداری بین گروهی مزاج گرم و سرد در زیر مولفه های عزت نفس، خود-ارزشمندی در گروه های سرد مزاج با میانگین رتبه 60/79 و گرم مزاج با میانگین رتبه 58/100 (006/0=P) و احساس رضایت مندی در گروه های سرد مزاج با میانگین رتبه 23/77 و گرم مزاج با میانگین رتبه 23/103 دیده شد (001/0=P)، به گونه ای که شاخص های خود-ارزشمندی و احساس رضایت مندی در گروه گرم مزاج بیشترین رتبه را نسبت به گروه سرد مزاج داشت.

نتیجه گیری

تنایج بگونه ای بود که افراد گرم مزاج به صورت معنی دار میزان خود ارزشمندی و رضایت مندی به عنوان مولفه های عزت نفس نسبت به افراد سرد مزاج بیشتر بود و به صورت کلی شاخص عزت نفس به عنوان یکی متغیرهای علوم روانشناسی در افراد گرم مزاج بالاتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!