ارتباط بین ترس و اضطراب کرونا و تجارب زایمانی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی استان مازندران: یک مطالعه طولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گرچه ترس و اضطراب دوران بارداری می تواند با پیامدهای نامطلوب بارداری همراه باشد، ولیکن مطالعات انجام شده با نتایج متفاوتی همراه می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط ترس و اضطراب کرونا و تجارب زایمانی بود.

مواد و روش ها

این مطالعه طولی در شش شهر استان مازندران در فاصله زمانی خرداد 1400 تا بهمن ماه همان سال بر روی 278 زن باردار انجام شده است. نمونه ها به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتخاب شدند.گردآوری داده ها با پرسشنامه های ترس از کووید 19، اضطراب از کووید 19 و پرسشنامه تجربه زایمانی ویجیما (Wijma) انجام شد. توصیف متغیرها با استفاده از شاخص های توصیفی و تحلیل آن ها با توسط مدل رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه 135 نفر (48/6 درصد) ترس از کرونا و126 نفر (45/3 درصد) اضطراب ناشی از کرونا را ذکر نمودند. آنالیز تک متغیره نشان داد ترس کرونا با تجربه منفی زایمان ارتباط معنی داری داشته است (0/001>P)، ولیکن ترس و اضطراب کرونا با پیامدهای نوزادی همراه نبود. مدل های خطی چندگانه نشان داد که ترس از کرونا بیش ترین تاثیر را بر حیطه فقدان پیش بینی مثبت (Lack of positive anticipation) در بین سایر حیطه های تجربه زایمانی دارد (0/388=B)

استنتاج

با توجه به این که ترس و اضطراب زنان باردار در دوران کرونا با تجربه منفی زایمانی همراه می باشد، لذا سیاستگذاران بهداشتی باید بر راهکارها و مداخلات مناسب برای کاهش ترس و اضطراب این گروه از زنان در موارد مشابه در آینده تمرکز نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!