مقایسه تاثیر آموزش فرآیند پرستاری به دو روش کلاس وارونه و نقشه مفهومی با کلاس وارونه و شیوه سنتی بر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و رضایت دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

فرایند پرستاری چارچوبی است که پرستاران توانایی ها و مشکلات بیماران را تعیین و روش های ارزیابی و برنامه ریزی برنامه مراقبت پرستاری را تدوین می کنند. از چالش های آموزش پرستاری استفاده از روش هایی برای ارتقا، یادگیری و مهارت های تفکر خلاق در فراگیران است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه دو روش کلاس وارونه (Flipped classroom) و نقشه مفهومی (Conceptual map) و کلاس وارونه و شیوه سنتی برای مبحث فرایند پرستاری بر متغیر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و رضایت دانشجویان پرستاری تدوین شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مداخله ای جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پرستاری ترم یک ورودی مهر (تدریس به روش کلاس وارنه و سنتی) و بهمن (تدریس به روش کلاس وارونه و نقشه مفهومی) سال 1401 دانشکده پرستاری مامایی نسیبه ساری بود. ابزار مطالعه پرسشنامه دو قسمتی(اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه راهبردهای یادگیری) بود. برای بررسی میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس مقیاس  VAS(Visual Analog Scale) استفاده شد. در این مطالعه مبحث فرایند پرستاری از درس اصول و مهارت های پرستاری انتخاب شد، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یک بار قبل و سپس 4 هفته بعد از انجام تدریس توسط دانشجویان تکمیل شد. ورود داده ها و آنالیز آن ها با استفاده از نرم افزارSPSS  ورژن 24 انجام گرفت.

یافته ها

در این مطالعه 37 دانشجو در ترم مهر (گروه آموزش به شیوه تدریس کلاس وارونه و سنتی) و 43 دانشجو در ترم بهمن (گروه آموزش به شیوه کلاس وارونه و نقشه مفهومی) مشارکت داشتند. تمامی دانشجویان مجرد بودند.100 درصد از دانشجویان فقط در حال تحصیل بودند. بین رضایت دانشجویان از شیوه تدریس کلاس وارونه و شیوه سنتی (1/38±8/54) با شیوه تدریس کلاس وارونه و نقشه مفهومی (1/84±7/98) اختلاف معنی داری مشاهده نشد (0/124 =P). آزمون تی تست نشان داد میانگین راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بعد از اجرای دو روش تدریس اختلاف معنی داری نداشت (0/258= P). بر اساس آزمون تی زوجی مقایسه قبل و بعد میانگین راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در گروه کلاس وارونه و روش سنتی تفاوت معنی دار نشان داد (0/013 =P).

استنتاج

یافته ها نشان داد رضایت دانشجویان و میانگین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از شیوه تدریس کلاس وارونه و شیوه سنتی بیش تر بود.در نتیجه ضمن توصیه تدریس به صورت ترکیبی (روش های سنتی و با سایر روش های نوین تدریس) پیشنهاد می شود تحقیقاتی با حجم نمونه بیش تر و در ترم های بالاتر انجام شود

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!