مداخلات غنی سازی روابط زناشویی و بهزیستی جنسی با تمرکز بر مردان: یک مرور دامنه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه نیاز روزافزونی به راهبردهای بهزیستی جنسی و ارتقای سلامت وجود دارد به طوری که بتواند به طور موثر مردان را درگیر کند. محققان تا حدودی به ارزیابی اثربخشی مداخلات مربوط به سلامت جنسی و باروری و تقویت زناشویی در جوامع مردسالار پرداخته اند. با این حال، تعداد کمی از این مطالعات بر اثرات برنامه های فرهنگی و جنسیتی مناسب تمرکز کرده اند.

هدف

این مقاله مروری با هدف بررسی شواهد مداخلات موجود مرتبط با غنی سازی روابط زناشویی و رفاه جنسی مردان بالغ انجام شد.

مواد و روش ها

این بررسی با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی مختلف (CINAHL، PsycINFO، EMBASE، Google Scholar، PubMed، Scopus، SID و Noormags) و سایر منابع موجود به دو زبان انگلیسی و فارسی انجام شد. همه مقالات منتشر شده تا ژانویه 2023 بدون محدودیت زمانی بررسی شدند. مطالعاتی با هدف غنی سازی روابط زناشویی و جنسی مردان و با تمرکز بر غنی سازی زناشویی/جنسی، برنامه SRH، داشتن رابطه پرشور یا رضایت جنسی به عنوان پیامدهای اصلی، شامل معیارهای ورود بودند. در این بررسی، دستورالعمل های PRISMA مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

از بین 34405 نسخه مقاله بازیابی جستجو شده، پس از حذف مقالات تکراری، 8 مقاله بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. برنامه SRH محور اصلی در 6 مقاله بود. و در 2 مطالعه دیگر تمرکز بر تقویت روابط زناشویی و جنسی بود. از نظر روش تحقیق این مطالعات شامل 2 مطالعه از نوع نیمه تجربی، 3 کارآزمایی بالینی، 1 مرور سیستماتیک، 1 روش تحلیل محتوا و یک روش ترکیبی بود. بر اساس نتایج ارزیابی، 4 مقاله در حد متوسط و 4 مقاله کیفیت بالایی داشتند.

نتیجه گیری

یافته ها نشان می دهد که تعداد کمی از مداخلات به طور اختصاصی برنامه های سلامت جنسی و باروری یا تقویت زناشویی و جنسی را به مردان ارایه می کنند. اکثر مطالعات بررسی شده، بر زوج های دگرجنس گرا متمرکز بودند. برای تشخیص و روشن تر شدن تمایلات و دنیای جنسی مردان، برنامه هایی با محوریت مردان توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
975 تا 984
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!