تجزیه و تحلیل متابولومیکی عضله اسکلتی پس از تمرین تناوبی شدید در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

رژیم غذایی پرچرب (HFD)، باعث اختلال در مسیرهای تولید انرژی شده و احتمال بروز مقاومت به انسولین (IR) را افزایش می دهد. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تمرین تناوبی شدید (HIIT) بر نیم رخ متابولیکی مرتبط با بروز IR در موش های نر تغذیه شده با HFD و رژیم غذایی استاندارد (SD) بود.

مواد و روش ها

32 سر موش صحرایی نر (سن 8-7 هفته) به چهار گروه مساوی شامل HIIT+HFD، HIIT+SD، کنترل دریافت کننده HFD (HFD control) و کنترل دریافت کننده SD (SD control) تقسیم شدند. سپس مداخله هایHIIT  (12 هفته، پنج جلسه در هفته با شدت 90-85 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی) و رژیم غذایی اعمال شد و درنهایت، عضله دوقلو به منظور بررسی بافتی به روش کروماتوگرافی گازی-طیف سنجی جرمی برداشته شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، آنالیز کوواریانس یک طرفه و کروسکال-والیس در سطح معناداری 05/0> P  انجام شد..

نتایج

میزان اسیدسیتریک عضله دوقلو در گروه  HFD control نسبت به گروه control SD به طور معناداری پایین تر بود. علاوه براین، میزان اسیدسیتریک در گروه های HIIT+SD و HIIT+HFD نسبت به گروه HFD control به طور معناداری بالاتر بود. بین میزان متابولیت های مالات، گلوکز 6-فسفات، ریبوز، گزیلوز و ریبولوز 5-فسفات در بین گروه ها تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین، وزن بدن در گروه های HIIT+SD و HIIT+HFD در مقایسه با گروه HFD control به طور معناداری پایین تر بود.

نتیجه گیری

HFD از طریق کاهش میزان اسیدسیتریک عضلانی به عنوان واسطه متابولیتی مهم چرخه TCA، در تامین انرژی عضلات اسکلتی از مسیر هوازی محدودیت ایجاد می کند. انجام HIIT می تواند به واسطه افزایش میزان اسیدسیتریک و کاهش شیب افزایش وزن بدن، در کاهش اختلالات متابولیکی ناشی از HFD موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!