تاثیر 6 هفته تمرین استقامتی همراه با مصرف عصاره هیدروالکلی گزنه بر میزان آپوپتوز بافت بیضه در موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی دیابتی ناشی از استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت نوعی بیماری متابولیکی است که با اختلالات ناباروری و آپوپتوز بافت بیضه همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر 6 هفته تمرین استقامتی همراه با مصرف عصاره هیدروالکلی گزنه بر آپوپتوز بافت بیضه موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی دیابتی انجام گرفته است.
مواد و روش ها
58 سر موش سفید بزرگ آزمایشگاهی نر ویستار به طور تصادفی به پنج گروه «سالم کنترل»، «دیابت کنترل»، «دیابت تمرین»، «دیابت مکمل» و «دیابت تمرین مکمل» تقسیم شدند. با تزریق درون صفاقی محلول mg/kg 45STZ حل شده در بافر سیترات تازه دیابت القا شد. عصاره گیاه گزنه به مدت 6 هفته به حیوان گاواژ شد. پروتکل تمرین استقامتی به مدت 6 هفته انجام شد و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی، موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی تشریح شدند و بافت بیضه شان استخراج شد. برای بررسی آپوپتوز بافت بیضه از روش رنگ آمیزی تانل استفاده شد. برای بررسی نتایج از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف و لون برای بررسی نرمال بودن داده ها و همگنی واریانس ها استفاده شد. همچنین برای مقایسه گروه ها در متغیرهای مورد مطالعه از تحلیل واریانس یک سویه (آزمون تعقیبی توکی) استفاده شد.
نتایج
آنالیز داده ها نشان داد که آپوپتوز در گروه های «دیابت تمرین»، «دیابت مکمل» و «دیابت تمرین مکمل» نسبت به گروه «دیابت کنترل» کاهش معناداری داشت (001/0 =P). عصاره گیاه گزنه و تمرین استقامتی در موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی دیابتی موجب کاهش آپوپتوز بافت بیضه شدند.
نتیجه گیری
مصرف عصاره هیدروالکلی گزنه به همراه تمرین استقامتی می تواند باعث کاهش آپوپتوز بافت بیضه موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی دیابتی شود؛ لذا پیشنهاد می شود از ورزش به عنوان یک مداخله غیردارویی و گیاه گزنه که یک مداخله غیرشیمیایی است در جهت کاهش عوارض ناشی از دیابت در حیطه باروری استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!