گونه شناسی استراتژی های مراقبت از رفتارهای پرخطر بر اساس شاخص های اجتماعی-اقتصادی خانواده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دخانیات، مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی، داشتن روابط جنسی ناایمن و رفتارهایی از این دست، رفتارهای پرخطری هستند که احتمال گرایش به آن ها نگرانی عمده خانواده ها را به همراه داشته است. والدین درصدد مقابله با رفتارهای پرخطر، به وسیله استراتژی مراقبتی هستند. هدف این پژوهش گونه شناسی استراتژی های مراقبت از رفتارهای پرخطر بر اساس شاخص های اجتماعی-اقتصادی خانواده بود.

روش کار

این تحقیق جزء پژوهش های کمی و از نوع توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه ی آماری شامل کلیه خانواده های شهری تبریز که 384 خانواده به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. دو ابزار اندازه گیری (چک لیست استراتژی های مراقبت از رفتارهای پرخطر و پرسشنامه وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده) جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای بررسی  روابط متغیرها از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (F) و رگرسیون خطی استفاده گردید.

نتایج

میانگین استراتژی های مراقبت از رفتارهای پرخطر براساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده بطور معناداری متفاوت بود و طبقات اجتماعی-اقتصادی بالا نسبت به  طبقات پایین تر استراتژی مناسب تر (کارآمد، فرایندی یا رویه ای) را برای مراقبت از فرزندان در برابر رفتارهای پرخطر اتخاذ می نمایند.

نتیجه گیری

خانواده های دارای شاخص های اجتماعی-اقتصادی متوسط و پایین به نسبت بیشتری استراتژی های مراقبتی غیرموثر(ناکارآمد و دفعتی) را جهت مقابله با رفتارهای پرخطر به کارمی بندند؛ به منظور ارتقای سلامت عمومی، اتخاذ سیاست های فرهنگی-آموزشی پیشگیری محور برای تبدیل استراتژی های مراقبتی ناکارآمد به استراتژی فرایندی(رویه ای) ضروری می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!