تاثیر آموزش بر انگ اجتماعی وابسته به دیابت در دانشجویان ترم 1 مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

انگ وابسته به دیابت و نقش حایز اهمیت آن در ممانعت از شکل گیری هویت جدید افراد مبتلا و تاثیر آن بر پیامدهای مرتبط با دیابت بیان کننده ی ضرورت انجام مداخلات انگ زدا است. نظر به شواهدی کیفی دال بر اثربخشی آموزش، این پژوهش اثربخشی یک مداخله ی آموزشی انگ زدا در کاهش انگ وابسته به دیابت را بررسی می کند.

 روش پژوهش: 

این مطالعه نیمه تجربی بر روی 106 نفر از دانشجویان ترم اول مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1398 که به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند انجام شد. اطلاعات با سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، سنجش انگ امیک و دانش دیابت گردآوری شد. آموزش در سه جلسه ی یک ساعته انجام گردید. سپس پس آزمون اول از گروه کنترل و آزمون گرفته شد. پس آزمون دوم (یک ماه بعد) در همان مکان انجام شد. داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه ی 24 و با آمار توصیفی و مدل آمیخته تحلیل شد.

یافته ها

میانگین نمرات دانش و انگ قبل از مداخله در گروه ها تفاوتی نداشت. پس از آموزش میانگین نمره دانش گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش و میانگین نمره انگ اجتماعی کاهش یافت. در خصوص دانش دیابت، سطح معناداری اثر گروه و اثر زمان (گروه) کمتر از 0/05 است (بین میانگین نمرات دانش دیابت در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد و مداخله انجام شده موجب افزایش دانش دیابت شده است). در خصوص انگ، سطح معناداری اثر گروه بیشتر از 0/05 و سطح معناداری زمان (گروه) کمتر از 0/05 است. به عبارت دیگر بین میانگین انگ اجتماعی گروه کنترل و گروه مداخله تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما میانگین انگ اجتماعی در گروه ها در زمان های مختلف متفاوت است. در واقع مداخله انجام شده به طور مقطعی منجر به تغییر انگ اجتماعی دیابت شده است.

نتیجه گیری

یافته ها بیان کننده اثربخشی مداخله ی آموزشی انجام شده در کاهش انگ است و موید آن است که افرادی که دانش بیشتری دارند احتمالا انگ و تبعیض کمتری را برای فرد قایل می شوند. انجام این روش کم هزینه و کوتاه مدت در دوره های متوالی می تواند به کاهش انگ کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
2215 تا 2228
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!