تحلیل و آنالیز روند اپیدمیولوژیک بیماری سل در جنوب شرق ایران : 1398-1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری سل یکی از قدیمی ترین بیماری هایی است که از سالیان دور همراه با بشر بوده است. علی رغم کاهش بیماری های عفونی در کشور ایران اما هنوز بیماری سل در برخی نقاط کشور به خصوص جنوب ایران باقی مانده است. هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک بیماری سل در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

روش بررسی

پژوهش حاضر به صورت مقطعی در سال 1401 انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل تمام بیماران مبتلا به سل در استان سیستان و بلوچستان بود. داده ها به روش سرشماری و با استفاده از چک لیست استاندارد جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-v16 و آزمون های توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.

نتایج

در این مطالعه پرونده 5382 بیمار مبتلا به سل مورد بررسی قرار گرفت. 2489 (42/6%) از بیماران مردان بودند. بیشترین گروه مبتلا افراد سالمند 2309 (39/5%) و 20 بیمار (0/34%) مبتلا به وبروس HIV بودند. 4309 از بیماران (73/8%) مبتلا به سل ریوی بودند. بین گروه سنی سالمند (0/04=P)، جنسیت زن (0/02= P)، ملیت غیر ایرانی (0/02=P)، و محل زندگی شهری (0/03=P)، رابطه معنی داری با ابتلا به سل وجود داشت. اما بین وضعیت ازدواج (0/06=P)، و سابقه زندان(0/07=P)، رابطه معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

روند بروز سل در طول پنج سال دارای نوساناتی بود، اما روند کلی بروز کاهشی بوده است. با توجه به اینکه برخی فاکتور ها مانند گروه های سنی، جنسی و علایمی مانند سرفه، کاهش وزن و درد قفسه سینه شانس ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. ویزیت به موقع و پایش منظم فرایند درمان بیماران نقش مهمی در راستای کاهش بروز موارد این بیماری می تواند داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7194 تا 7203
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!