تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر کیفیت زندگی و مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش مبتنی بر ظریه انتخاب گلاسر بر کیفیت زندگی و مسیولیت پذیری دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود.

روش

روش این پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی که در سال تحصیلی 1399-1400 دانشجو (490نفر) بود. 40 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (20نفر) و گروه کنترل (20نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی کیفیت زندگی (SF-36) و مسیولیت پذیری گاف استفاده شد. آموزش نظریه انتخاب طی 10 جلسه 120 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا گردید. اطلاعات و نتایج به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و  با کمک نرم افزار Spss21 تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

یافته های نشان دادند که روش آموزش مبنی بر نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی (9/96درصد از واریانس کیفیت زندگی) و مسیولیت پذیری (1/91درصد از واریانس مسیولیت پذیری) دانشجویان تاثیر دارد (P<0/05)، به طوری که میزان کیفیت زندگی و مسیولیت پذیری دانشجویان در گروه آزمایش به طور معناداری تحت تاثیر آموزش نظریه انتخاب افزایش یافته است، ولی تغییرات معنی داری در گروه کنترل مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که آموزش گروهی نظریه انتخاب به دلیل شناخت مشکلات روان شناختی، آشنایی با 10 اصل مهم نظریه انتخاب، اهمیت خودکنترلی رفتار، مسیولیت پذیری و خود ارزشی، تغییر باورها، افکار و نگرش بر کیفیت زندگی و مسیولیت پذیری دانشجویان تاثیر مثبت معناداری دارد.  

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!