بررسی نسبت آلبومین به کراتینین ادرار و اسیداوریک سرم به عنوان عامل پیش گویی کننده ی شدت بیماری در مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 بیماری انسدادی مزمن ریه Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) مشکلی مرتبط با سلامت در سراسر جهان و چهارمین علت مرگ ومیر در دنیا است. هدف از مطالعه ی حاضر تعیین نسبت آلبومین/کراتینین ادراری و سطح اسیداوریک سرمی به عنوان پیش بین های شدت بیماری در مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریه است.

مواد و روش ها

 این مطالعه ی مقطعی درباره ی 67 بیمار مبتلا به COPD بر اساس معیار تشخیصی GOLD مراجعه کننده به درمانگاه فوق تخصصی ریه و بخش اسپیرومتری و بیماران بستری در بخش ریه ی بیمارستان شهید بهشتی همدان انجام گرفت. از بیماران COPD آزمایش خون و ادرار گرفته شد و سطح اسیداوریک سرمی، آلبومین وکراتینین ادراری در چک لیست ثبت شد.

یافته ها

 65/7 درصد بیماران COPD را مردان و 34/3 درصد را زنان تشکیل دادند. میانگین سن بیماران 61/77 سال بود. شدت بیماری در 20/89 درصد از بیماران بسیار شدید، 22/38 درصد شدید، 5/73 درصد متوسط و 2/98 درصد خفیف بود. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که سطح اسیداوریک سرمی، FEV1 را در بیماران مبتلا به COPD به طور معنی داری، پیش بینی می کند. همچنین، سطح اسیداوریک سرمی بین بیماران مبتلا به COPD در سطوح شدت بیماری دارای تفاوت معنی دار بود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نمره ی FEV1 بیماران مبتلا به COPD و در نتیجه، شدت بیماری را بر اساس سطح اسیداوریک سرمی بیماران پیش بینی کرد و بر این اساس، پیشنهاد می شود که کنترل و بررسی فاکتورهای غیرریوی، به ویژه اسیداوریک سرمی در افراد مبتلا به COPD در فرایند درمان این بیماران مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!