بررسی میزان جابه جایی کانال ریشه دندان توسط سیستم های چرخشی OneShape و Neolix در ریشه مزیال مولر های اول مندیبل توسط توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 یکی از مهم ترین مراحل درمان ریشه، آماده سازی صحیح و کامل کانال ریشه است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه ی میزان جابه جایی کانال ریشه دندان (ترانسپورتیشن) در دو فایل نیکل تیتانیومی OneShape و Neolix است.

مواد و روش ها

 این مطالعه آزمایشگاهی بر روی 30 دندان مولر اول مندیبل انسان با انحنای 25 تا 35 درجه که به دلایل پریودنتال کشیده شده بودند انجام شده است. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه (هر گروه 15 عدد) تقسیم شدند. از دندان ها پیش از مداخله اسکن CBCT تهیه شد. سپس دندان های هر گروه توسط فایل موردنظر OneShape و Neolix طبق دستور شرکت سازنده آماده شدند. سپس بار دیگر از دندان ها در همان زاویه اسکن CBCT تهیه شد. میزان ترانسپورتیشن در دو فاصله ی سه و نه میلی متری در بعد مزیودیستالی از اپکس آنالیز شدند. زمان آماده سازی هر دندان نیز توسط کرنومتر ثبت شد. داده های دو گروه مطالعه توسط آزمون t مستقل آنالیز شدند (0/05=α).

یافته ها

 میانگین ترانسپورت در فاصله ی سه میلی متری از اپکس در گروه OneShape و Neolix به ترتیب 0/19 و 0/1 میلی متر بود. میانگین ترانسپورتیشن در فاصله ی نه میلی متری از اپکس به ترتیب در گروه های OneShape و 0.2 Neolix و 0/1 میلی متر بود. از لحاظ آماری تفاوت معناداری در میزان ترانسپورتیشن بین دو گروه در فاصله ی سه میلی متری (0/055=p) و نه میلی متری (0/39=p) وجود نداشت. میانگین زمان آماده سازی در گروه OneShape بیشتر از Neolix بود اما از لحاظ آماری تفاوت معناداری را نشان نداد (0/37=p).

نتیجه گیری

 هر دو فایل Neolix و OneShape با حفظ انحنای کانال ترانسپورتیشن اپیکال چشم گیری نداشتند و برای شکل دهی کانال مناسب بودند

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!