تاثیر یادگیری مبتنی بر مسئله برخط و حضوری بر تمایل زبان آموزان به برقراری ارتباط، احساس خودکارآمدی، و اضطراب کلاس درس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

یکی از ملاحظات اساسی در یادگیری مبتنی بر مسیله عدم وجود یک راه حل واحد برای پاسخگویی به مسیله است که البته در آموزش زبان به آن سناریو نیز گفته می شود. با این حال، شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسیله دارای ویژ گی های دیگری نیز می باشد که آن را از دیگر شیوه های مرسوم یادگیری زبان متمایز می سازد. در این شیوه، به منظور برقراری ارتباط پایدار و معنی دار میان کسب دانش لازم برای پاسخگویی به مسیله از طریق کشف و بررسی راه حل های ممکن و انتخاب مناسب ترین راه حل، لازم است تا زبان آموز صرفا از طریف خود اکتشافی به بررسی و ارزیابی اطلاعات لازم برای پاسخ به مسیله بپردازد. البته، معلم، صرفا در نقش تسهیل گر ظاهر شده و در صورت لزوم زبان آموزان را راهنمایی می کند. این شیوه از یادگیری می تواند دررابطه با مهارت های تولیدی زبان آموزان بسیار موثر باشد، چرا که آن ها در صورت مشارکت در فرایند یادگیری- آن چه که این شیوه بر آن تاکید میکند - شیوایی کلام بهتری را تجربه می کنند. بدین ترتیب می توان گفت که این شیوه از آموزش صفات روانشناختی فراگیران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو، مطالعه حاضر خلاء تحقیقاتی در مورد کاربرد شیوه مسیله محور و تاثیر آن بر عوامل روانشناختی از قبیل تمایل به برقراری ارتباط، خود کارامدی، و اضطراب کلاس درس می پردازد.

روش ها

تعداد 90 نفر از زبان آموزان سطح پیش متوسط زبان انگلیسی بر مبنای آزمون تعیین سطح آکسفورد و روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. افراد مورد نظر، به صورت تصادفی در سه گروه 30 نفره (1) گروه شیوه مبتنی بر مسیله برخط، (2) گروه شیوه مبتنی بر مسیله حضوری، و (3) گروه کنترل با شیوه تدریس غیر از یادگیری مبتنی بر مسیله تقسیم بندی شدند. زبان آموزان در هر سه گروه فوق در یک دوره 10 جلسه ای آموزش مهارت گفتاری شرکت کردند. سه پرسشنامه تمایل به برقراری ارتباط، خود کارآمدی، و اضطرب در کلاس زبان در ابتدا و پایان دوره توسط زبان آموزان پاسخ داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها از تحلیل کواریانس (انکووا) استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که کاربرد شیوه مبتنی بر مسیله در کلاس برخط به طور قابل توجهی موثرتر از شیوه مبتنی بر مسیله در کلاس حضوری بوده است. یافته ها همچنین نشان داد که فراگیران زبان انگلیسی در کلاس های برخط و حضوری با بکارگیری شیوه مبتنی بر مسیله نسبت به زبان آموزان گروه کنترل در زمینه تمایل به برقراری ارتباط عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر این، زبان آموزان در گروه های آموزش مبتنی بر مسیله برخط و حضوری به طور معناداری سطح پایین تری از اضطراب کلاس درس را در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های مطالعه حاضر می توان چنین استنباط کرد که شیوه مبتنی بر حل مسیله در ایجاد انگیزه در زبان آموزان در جهت ایجاد ارتباط کلامی در زبان مقصد موثر است. علاوه براین، زبان آموزانی که در کلاس های برخط تحت تاثیر این شوه قرار می گیرند، حس مسیولیت بیشتری را نسبت به یادگیری خود پیدا می کنند و در نتیجه احساس خوشنودی بیشتری را نیز تجربه می کنند. از سویی دیگر، به دلیل خود اکتشافی بودن این شیوه بویژه زمانی که زبان آموز به کشف راه حل پرداخته و آن را با هم کلاسی های خود مورد بحث قرار می دهد، اضطراب بسیار کمتری را تجربه کرده که به فرایند یادگیری کمک می کند. کاربردهای استفاده از نتایج این مطالعه در پایان مورد بررسی و پیشنهاد قرار گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!