مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) و رفتار درمانی دیالکتیک(DBT) با و بدون فعالیت ورزشی بر راهبردهای مقابله ای و صبر بیماران وابسته به مواد دارای درد مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

عوامل مختلفی از جمله  نوع سبک مقابله ای و صبر می تواند بر مدیریت وابستگی به مواد و درد مزمن موثر باشد. در این مطالعه قصد داریم که اثراستفاده از راهبردهای مقابله ای و صبر را بر کنترل درد مزمن بیماران وابسته به مواد با استفاده از راهبردهای پذیرش و تعهد(ACT) و رفتار درمانی دیالکتیک(DBT)با و بدون فعالیت ورزشی بررسی کنیم.

مواد و روش ها

روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با پیگیری دوماهه و گروه گواه بود. هفتاد و پنج بیمار داوطلب دارای دردمزمن با روش هدفمند وارد پژوهش شده و بطور تصادفی درگروه های(ACT وDBT با و بدون ورزش و گروه کنترل) جای گرفتند. داده ها را با استفاده از پرسشنامه راهبردهای مقابله با درد (روزنشتایل و کیفی، 1983) و پرسشنامه صبر(خرمایی، فرمانی و سلطانی، 1394) جمع آوری کرده و سپس با استفاده از روش های آماری آنکوا، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار spss نسخه 26 تجزیه و تحلیل کردیم. سطح معناداری آزمونها 05/0 درنظر گرفته شد.

یافته ها

  تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر، برای مداخلاتACT وDBT با و بدون ورزش برای اثر درون گروهی (زمان) در سه مرحله ارزیابی در متغیر راهبرهای مقابله با درد  و صبر در سطح (001/0 P≤)، و برای تعامل زمان و گروه نیز در سطح (001/0 P≤) معنادار بود. علاوه بر این بر اساس یافته های آزمون اثر گروه در سه مرحله ارزیابی، تفاوت گروه ها در متغیر راهبرهای مقابله با درد  و صبر در سطح (01/0 P≤) معنادار بوده و در نهایتACT با ورزش نسبت به سایر مداخلات کارآمدی بیشتری برای بهبود راهبردهای مقابله با درد و صبر در سطح (001/0 P≤) را دارا بود.

نتیجه گیری

ازآنجاکه راهبرهای مقابله ای و صبر می تواند به کنترل درد مزمن و بهبودی افراد کمک کند، با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که برای بهبود راهبردهای مقابله ای و صبر و کنترل عود در بیماران وابسته به مواد دارای درد مزمن از درمان ACT همراه با ورزش استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2684644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!