کوکسیلا بورنتی و بورلیا در خون محیطی شترهای منطقه فارس، ایران: شناسایی مولکولی، ارزیابی تغییرات هماتولوژیک و برخی از پروتئین های فاز حاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

 شترهای یک کوهانه (Camelus dromedarius) در شرایط بسیار سخت زیستی در بیابان ها پرورش می یابند. شترها در برابر بیماری های مشترک بین انسان و دام آسیب پذیر هستند. مطالعات اندکی در زمینه بروز تب کیو و بورلیوز در شترهای ایران انجام شده است.

هدف

هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی آلودگی کوکسیلا بورنتی و بورلیا در خون شترهای منطقه فارس ایران و ارزیابی تغییرات هماتولوژیک و برخی از پروتیین های فاز حاد در آن ها می باشد.

روش کار

از 113 شتر به ظاهر سالم از نظر کلینیکی برای بررسی وجود آلودگی خونگیری به عمل آمد. آلودگی در نمونه خون شترهای جنوب ایران با استفاده از تکنیک مولکولی Nested-PCR مورد بررسی قرار گرفت. به علاوه تاثیر آلودگی بر پارامترهای هماتولوژی و برخی از پروتیین های فاز حاد (آلفا یک اسید گلایکوپروتیین، سرم آمیلویید آ و هاپتوگلوبین) مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمایش های معمول هماتولوژیک انجام شد و غلظت پروتیین های فاز حاد در سرم با استفاده از روش ایمونواسی آنزیمی اندازه گیری شد.

نتایج

نتایج سنجش PCR نشان داد که 19/6% (7 مورد از 113 شتر) به کوکسیلا بورنتی آلوده بودند. توالی بدست آمده از نمونه های مثبت‏، از نظر فیلوژنی آنالیز شد. ارزیابی فیلوژنتیک بر پایه ژن پروتیین غشای خارجی (com1)، وجود دو ژنوتیپ مختلف از کوکسیلا بورنتی را در شترهای جنوب ایران نشان داد. DNA، بورلیا در نمونه ها به روش Nested-PCR، شناسایی نشد. در بررسی پارامترهای هماتولوژی و پروتیین های فاز حاد در شترهای آلوده به تب کیو نسبت به موارد غیر آلوده‏، به جز میانگین هموگلوبین گلبولی (MCH) و پهنای پراکندگی گلبول قرمز (RDW)، تفاوت معنی داری دیده نشد.

نتیجه گیری

شترهای به ظاهر سالم از نظر بالینی مخزن بسیار مهمی برای بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند. بر اساس سیستم های بهداشت و درمان معمول در کشور تب کیو یک بیماری حایز اهمیت در شترهای ایران محسوب نمی شود و موارد بالینی به ندرت توسط سیستم بهداشت و درمان شناسایی می شود. به دلیل نبود اطلاعات کافی، مطالعات تکمیلی در زمینه های اپیدمیولوژی مولکولی و آسیب شناسی بالینی کوکسیلا بورنتی در ایران مورد نیاز است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
174 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!