اپیدمیولوژی مولکولی، عوامل خطر مرتبط و فیلوژنی تیلریا آنولاتا آلوده کننده گاومیش ها و گاوهای مناطق مختلف کشاورزی-اقلیمی پنجاب، پاکستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

تیلریوز حاره ای شایع ترین بیماری ناشی از تک یاخته های خونی در پاکستان است.

هدف

هدف از مطالعه حاضر بررسی اپیدمیولوژی و رابطه تکاملی تیلریا آنولاتا آلوده کننده گاومیش ها و گاوهای مناطق مختلف کشاورزی-اقلیمی پنجاب پاکستان بود.

روش کار

800 نمونه خون از گاوها (480 نمونه) و گاومیش های (320 نمونه) بدون علامت مناطق سرگودها (400 نمونه) و مولتان (400 نمونه) با روش نمونه گیری چند مرحله ای جمع آوری شد. نمونه ها با روش ارزیابی میکروسکوپی اسمیر خونی و واکنش زنجیره ای پلیمراز برای ژن سیتوکروم بی بررسی شدند. 20 نمونه از شوراهای اتحادیه هر منطقه جمع آوری شد.

نتایج

شیوع کلی تیلریا آنولاتا در جمعیت مورد مطالعه 9% و 13/17% بود که به ترتیب با استفاده از آنالیز اسمیر خون و واکنش زنجیره ای پلیمراز به دست آمد. درصد مثبت بودن بیماری در گاو و گاومیش به ترتیب با غربالگری اسمیر خون 21/10% و 42/20% و با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز 19/7% و 19/12% گزارش گردید. شیوع کلی در مناطق سرگودها و مولتان نیز به ترتیب 19% و 25/15% با روش PCR تعیین شد. عدم حضور طیور در مناطق روستایی، آلودگی به کنه و سابقه بیماری های قابل انتقال از طریق کنه در گاوها تاثیر معنی داری داشتند. در حالی که آلودگی به کنه و سن، عوامل مهم آماری تعیین کننده بیماری در گاومیش ها بودند. تجزیه و تحلیل تکاملی ژن سیتوکروم بی نشان داد که جدایه پاکستانی آلوده کننده گاومیش ها به جدایه های ایران، هند، مصر و سودان شباهت دارد. جدایه گاوها از نظر ژنتیکی به نمونه های پاکستان، هند، ایران، عراق و ترکیه نزدیک است.

نتیجه گیری

عوامل زیستی و غیرزیستی در بروز بیماری نقش دارند. مطالعه حاضر به طراحی استراتژی های کنترل برای جلوگیری از زیان های اقتصادی قابل توجه کمک خواهد کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
247 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!