ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسش نامه اختلال نقص توجه-بیش فعالی کانرز اوایل کودکی: فرم والدین در کودکان 3 تا 6 ساله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

اختلال نقص توجه-بیش فعالی از شایع ترین تشخیص های روانپزشکی کودکان و نوجوانان است. شیوع این اختلال در کودکان قبل از سن ورود به مدرسه 1/9 تا 18/2 درصد تخمین زده شده است. مطالعه حاضر جهت ترجمه، اعتبار و روایی سنجی نسخه فارسی پرسش نامه کانرز اوایل کودکی - فرم والدین متناسب با کودکان جمعیت ایرانی انجام شده است.

روش کار

این مطالعه در سال 95 روی 1013 کودک زیر 6 سال شهر تبریز انجام شد. ابتدا پرسش نامه به روش باز ترجمه به فارسی برگردانده شد. روایی محتوای پرسش نامه از طریق 10 نفر از متخصصان با استفاده از شاخص توافق کاپای تعدیل شده، سنجیده شد. روایی صوری پرسش نامه نیز با پرسش نامه توانایی ها و مشکلات کودکان (SDQ) همزمان مقایسه شد. از منحنی راک برای تعیین بهترین نقطه برش و از حساسیت و ویژگی برای تعیین قدرت تشخیص پرسش نامه در مقایسه با مصاحبه بالینی استفاده شد. تکرارپذیری با آزمون باز-آزمون با استفاده از ضریب همبستگی درون خوشه ای و نیز ثبات درونی با شاخص آلفای کرونباخ ارزیابی شد.

یافته ها

از کل 1013 شرکت کننده، 569 نفر (56/2 %) دختر و 444 نفر (4/43 %) پسر بودند. شاخص توافق کلی کاپای تعدیل شده و روایی صوری به ترتیب 0/76 و 0/70 به دست آمد. حساسیت و ویژگی پرسش نامه به ترتیب 86/8 و 79/4 درصد در مقایسه با معیار استاندارد (مصاحبه روانپزشکی) حاصل شد. همچنین نسبت درست نمایی مثبت و منفی پرسش نامه به ترتیب 4/215 و 0/165 برآورد شد. ضریب همبستگی درون خوشه ای 0/09 و ثبات درونی پرسش نامه با ضریب آلفای کرونباخ کلی 0/88 محاسبه شد.

نتیجه گیری

نسخه فارسی پرسش نامه غربالگری اختلال نقص توجه-بیش فعالی، فرم والدین اوایل کودکی (زیر 6 سال) روایی و پایایی مناسبی برای غربالگری در جمعیت ایرانی دارد.

پیامدهای عملی

ابزار معتبر شده از مطالعه حاضر می تواند در اولین سطح از سیستم سلامت در بخش های دولتی و خصوصی برای پزشکان و غیر پزشکان، به ویژه پزشکان خانواده در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
505 تا 515
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!