مقایسه تاثیر مشاوره تلفنی و حضوری با رویکرد اکسپلیسیت بر تعامل زناشویی و کیفیت زندگی زنان تحت پوشش مراکز سلامت شهر تبریز در دوران همه گیری کرونا: مطالعه شبه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی به دنبال همه گیری کووید-19 (COVID-19) منجر به اضطراب، استرس و عصبانی شدن در افراد شده و بر سلامتی جسمی و روانی و کیفیت روابط زناشویی نیز تاثیر منفی گذاشت. با توجه به عدم انجام مطالعات کافی در این زمینه و همچنین مطالعه ایی که این رویکرد را به صورت تلفنی و حضوری مقایسه کرده باشد در مرور متون یافت نشد، بنابراین این مطالعه جهت مقایسه تاثیر مشاوره تلفنی و حضوری با رویکرد اکسپلیسیت بر تعامل زناشویی و کیفیت زندگی زنان انجام شد.

روش کار

این مطالعه شبه تجربی (مقاله اصیل) در سال 1400 در مجتمع های سلامت شهر تبریز روی زنان 18 تا 40 ساله با نمره عملکرد جنسی کم تر از 28 انجام شد. مشارکت کنندگان با استفاده از جدول اعداد تصادفی کامپیوتری با بلوک بندی چهار و شش تایی به دو گروه مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی با نسبت 1:1 اختصاص داده شدند. مشاوره با رویکرد اکسپلیسیت در گروه مشاوره حضوری طی سه جلسه ملاقات 90-60 دقیقه و برای گروه مشاوره تلفنی سه نوبت مشاوره تلفنی انفرادی 90-60 دقیقه ای انجام شد. پرسش نامه های پیش آزمون شامل عملکرد جنسی، کیفیت زندگی جنسی و رضایت زناشویی قبل و هشت هفته بعد از اتمام مداخله تکمیل شد.

یافته ها

میانگین (انحراف معیار) نمره کیفیت زندگی جنسی بعد از مداخله، در هر دو گروه مشاوره حضوری و تلفنی نسبت به قبل از مداخله به طور معناداری افزایش یافته بود. همچنین میانگین (انحراف معیار) نمره کل عملکرد جنسی و رضایت زناشویی بعد از مداخله در گروه مشاوره حضوری به طور معناداری بیشتر از گروه مشاوره تلفنی بود.

نتیجه گیری

بهره گیری از مشاوره با رویکرد اکسپلیسیت در هر دو روش حضوری و تلفنی موجب بهبود عملکرد جنسی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی جنسی می شود.

پیامدهای عملی: 

هر دو مدل مشاوره حضوری و تلفنی با رویکرد اکسپلیسیت در سلامت جنسی موثر است. بنابراین، در زمان بحران هایی مانند همه گیری و یا محدودیت های دیگر برای تشکیل جلسات مشاوره حضوری، از مشاوره های تلفنی می توان بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
539 تا 551
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!