طراحی، اجرا و ارزشیابی روش تولید محتوای نوشتاری ساده سازی شده و محتوای نوشتاری مکمل جهت درس فارماکولوژی دانشجویان پزشکی طی همه گیری کووید-19: یک گزارش کوتاه

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دوران همه گیری کرونا، آموزش مجازی یک رکن اساسی در سیستم های آموزشی تلقی می شود. حفظ ارتباط موثر دانشجو با درس فارماکولوژی همواره چالش جدی در آموزش مجازی این درس به شمار می آید. لذا این مطالعه به طراحی، اجرا و ارزشیابی روش های آموزش مجازی درس فارماکولوژی به صورت یک فرآیند آموزشی در دانشجویان پزشکی می پردازد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-مقطعی، تعداد 133 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که در همه گیری کرونا در سال های تحصیلی 1398 و 1399 واحد فارماکولوژی را می گذراندند، وارد مطالعه شدند. سپس محتواهای آموزشی ساده سازی شده درس فارماکولوژی به صورت مصور همراه با ابرهای توضیح دهنده و جداول خلاصه کننده تهیه شده و در سامانه نوید بارگذاری گردید. محتوای نوشتاری مکمل نیز که کامل کننده کلیپ های آموزشی هر جلسه کلاس بودند جهت خلاصه کردن موضوع و یادگیری بهتر در اختیار دانشجویان قرار داده می شد. بعد از اتمام کلاس یک پرسش نامه برخط توسط دانشجویان تکمیل می شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

تعداد 66 نفر (6/49 درصد) از دانشجویان ورودی 1396 و 67 نفر (4/50) ورودی سال 1397 بودند. سطح رضایت مندی دانشجویان بعد از ارزشیابی از طریق پرسش نامه در خصوص روش آموزشی مکمل به طور معنی داری بیشتر از روش ساده سازی شده بود (001/0>P). میزان رضایت از هر دو روش بر اساس معدل و سن تفاوت معنی داری نشان نداد (05/0<P).

نتیجه گیری

طراحی و اجرای روش های ساده سازی شده آموزشی در درس فارماکولوژی رضایت مندی دانشجویان را در آموزش برخط در زمان کرونا به همراه داشت. 

زبان:
فارسی
صفحات:
1225 تا 1234
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!