سازگاری روانی با سرطان و تاثیر آن بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان در طی 15-10 سال گذشته به عنوان شایع ترین بدخیمی در زنان شناخته شده است. کیفیت زندگی این بیماران نتیجه تعامل متغیرهای جسمی و روانی اجتماعی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی راهبردهای سازگاری روانی با سرطان و تاثیر آن بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی بر روی 240 بیمار مبتلا به سرطان پستان که در فاصله فروردین تا مهر 1400 به مرکز رادیوتراپی شهید رمضان زاده یزد، مراجعه کرده و به صورت نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه های استاندارد کیفیت زندگی (EORTC QLQ - C30) و مقیاس کوچک سازگاری ذهنی با سرطان (Mini-MAC) بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی، همبستگی و رگرسیون در نرم افزار SPSS version 16 تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

میانگین سنی بیماران 11/00±44/77 سال بود. بین نمره کلی کیفیت زندگی و دو خرده مقیاس درماندگی- ناامیدی ناامیدی (0/001 , p<0/798- =r) و دل مشغولی نگران کننده (0/001, p<0/718- =r) همبستگی معنادار و منفی وجود داشت. هم چنین کیفیت زندگی با روحیه مبارزه طلبی (0/001, p<0/441 =r)، اجتناب شناختی (0/001, p<0/423 =r)  و تقدیرگرایی(0/001, p<0/235 =r)  همبستگی مثبت و معناداری را نشان داد. به طور کلی، راهبردهای روانی مقابله با سرطان در مجموع 59 درصد از تغییرات کیفیت زندگی را در بیماران مبتلا به سرطان پستان پیش بینی می کرد.

نتیجه گیری

به منظور ارتقای کیفیت زندگی بیماران لازم است راهبردهای سازگار مقابله با سرطان مانند روحیه مبارزه طلبی و اجتناب شناختی به آن ها آموزش داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
7351 تا 7362
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!