بررسی اثر ضد باکتریایی بیونانوذرات اکسیدروی / پوست موز بر باکتری های مسبب عفونت ادراری مقاوم به چند داروی جدا شده از کودکان زیر دو سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

عفونتهای ادراری عوارض قابل توجه و هزینه های بالایی دارند و میتوانند منجر به مرگ و میر شوند. درمان مناسب بدلیل مقاومت دارویی بالا، با چالش مواجه شده است. هدف از پژوهش حاضر بیوسنتز نانوذرات اکسیدروی / پوست موز و بررسی اثر ضدباکتریایی آن بر باکتریهای اوروپاتوژنیک مقاوم به چند دارو در کودکان زیر دو سال می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه بیونانوذرات اکسیدروی/ پوست موز به روش شیمیایی مرطوب سنتز شد و مشخصات ساختاری، اپتیکی، مورفولوژیکی و اندازه ذرات با استفاده از پراش اشعه ایکس، طیف جذبی فرابنفش و میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد بررسی قرار گرفت. جهت شناسایی باکتریهای مقاوم به چند داروی مسبب عفونت ادراری در کودکان از آزمونهای بیوشیمیایی و روش Colony-PCR استفاده شد. خواص ضدباکتریایی نانوذرات سنتز شده با روش آگار دایلوشن مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

با توجه به نتایج XRD، SEM و UV-Vis، اکسیدروی سنتز شده دارای ساختار شش وجهی با اندازه 100 نانومتر و دارای جذب در طول موج 258 نانومتر بود. سویه های باکتریایی اشریشیا کلی، پروتیوس میرابیلیس و کلبسیلا پنومونیه ی اوروپاتوژنیک مقاوم به چند دارو با استفاده از خصوصیات مرفولوژی، بیوشیمیایی و مولکولی شناسایی شدند. نتایج آزمونهای ضدباکتریایی نشان داد که بیونانوذرات اکسیدروی/ پوست موز در غلظت 6/0گرم بر لیتر بر همه باکتریها موثر بود.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان داد که بیو نانوذرات اکسیدروی/پوست موز دارای اثر ضد باکتری موثری بر علیه باکتریهای مسبب عفونت ادراری  مقاوم به چند دارو در کودکان زیر دو سال بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!