القا و نگهداری بیهوشی با پروپوفول در مقایسه با بیهوشی با ایزوفلوران، احتمالا ایجاد ثبات همودینامیک بهتری در بیماران با چسبندگی جفت تحت عمل سزارین خواهد داشت: یک مطالعه پیلوت

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

خون ریزی حین سزارین یکی از علل شایع ولی قابل پیش گیری مرگ مادران می باشد و تهاجم جفتی از علل اصلی خون ریزی حین سزارین است. این مطالعه با هدف مقایسه ی دو روش بیهوشی استنشاقی و پروپوفول در خون ریزی سزارین در بیماران، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، بر روی 15 بیمار چسبندگی جفتی کاندید سزارین انجام شد که در دو گروه بیهوشی با ایزوفلوران و بیهوشی با پروپوفول، در زمان نگهداری بیهوشی مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده ها با سطح خطای 5 درصد انجام شد.

یافته ها

مقایسه ی نتایج نشان داد، حجم خون ساکشن شده (0/008=P)، تعداد گازهای استفاده شده (0/003= P)، حجم سرم دریافتی (0/008= P)، میزان استفاده از پک سل (0/009 =P) و حجم برون ده ادراری (0/008 =P) در گروه پروپوفول به طور معناداری کم تر بود. فشار خون سیستول و دیاستول در گروه پروپوفول به شکل معنادار به مقادیر پایه نزدیک تر بود (0/05 ≤p). تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس، درجه ی حرارت مرکزی و سطح اشباع اکسیژن خون بین دو گروه اختلاف معناداری نداشت (0/5≥p).

استنتاج

نتایج این مطالعه استفاده از پروپوفول را در بیهوشی بیماران چسبندگی جفت به ایزوفلوران ترجیح می دهد، اگر چه به دلیل تعداد کم نمونه نیاز به مطالعات تکمیلی بیش تری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!