بررسی رابطه تحول من با علائم مختلف روان تنی با استفاده از روش کشف قواعد انجمنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

دسته بندی علایم روان تنی یکی از چالش های همیشگی برای پژوهشگران این حیطه بوده است به گونه ای که دسته بندی های بسیار متفاوتی از این علایم به دست آمده است. با این حال، تاکنون رابطه عوامل زمینه ساز روانی با علایم مختلف روان تنی مورد بررسی قرار نگرفته است. این مسیله، پژوهش و درمان این اختلالات را با چالش مواجه ساخته است و جهت شناخت و درمان بهتر این علایم، باید رابطه هر گروه از علامت ها با علل روانشناختی روشن شود.

هدف

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تحول من با علایم مختلف روان تنی با استفاده از روش کشف قواعد انجمنی انجام شد.

روش

پژوهش حاضر از نوع اکتشافی است که در آن، روابط بین سطوح مختلف تحول من و علایم متفاوت جسمانی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل افراد ساکن در شهر تهران بود. 440 نفر به وسیله روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از چک لیست علایم بدنی (لاکورت و همکاران، 2013) و آزمون جملات ناتمام واشنگتن (لووینگر، 1966) استفاده شد. در نهایت، داده ها به روش کشف قواعد انجمنی و با استفاده از نرم افزار پایتون و آزمون تحلیل واریانس چند راهه تحلیل شدند.

یافته ها

کشف قواعد انجمنی نشان داد در سطوح بالای تحول من، علایم روان تنی مشاهده نمی شود، درحالی که در سطوح متوسط تحول من، تمام علایم روان تنی به شکل معنی داری وجود دارد. همچنین در سطوح بسیار پایین تحول من، فقط علایم گوارشی مشاهده می شود (Lift>1).

نتیجه گیری

این نتایج حاکی از این است که گروه های مختلف علایم جسمانی با یکدیگر تفاوت کیفی دارند و برای پژوهش و درمان این علایم باید این تفاوت را در نظر داشت. شیوع بالاتر علایم گوارشی در سطوح پایین تحول من، می تواند در تایید نظریه بدکارکردی محور مغز-روده در اختلالات شدید روانشناختی باشد و برای درمان های روانشناختی و پزشکی باید این تفاوت در نظر گرفته شود و برای کودکان و افراد با سطح تحولی پایین تر در ابتلا به علایم گوارشی، علاوه بر درمان های روانی و روان پزشکی مداخلاتی جهت بهبود میکروبیوم روده صورت گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
2417 تا 2432
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!