بررسی تاثیر اخلاق اسلامی کار بر اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی تعهد حرفه ای (مطالعه موردی: معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اشتیاق شغلی معلمان جنبه برجسته ای است که باعث بهبودی بهزیستی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اخلاق اسلامی کار بر اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی تعهد حرفه ای در بین معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل انجام شد.

روش

 روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 2671 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از این تعداد 340 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش برای جمع آوری داده ها انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد اخلاق کار اسلامی Ali (2008 م.)، اشتیاق شغلی Salanova & Schaufeli (2001 م.) و تعهد حرفه ای Clikeman & Henning (2000 م.) استفاده شد. داده ها نیز به وسیله شاخص های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و الگوی روابط ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS 24 و lisrel تحلیل شد.

ملاحظات اخلاقی: 

پس از توضیح درباره اهداف مطالعه و اطمینان بخشی به شرکت کنندگان درباره محرمانگی اطلاعات و رضایت شفاهی آنان، پرسشنامه ها بین شرکت کنندگان توزیع گردید.

یافته ها

 نتایج نشان داد که اخلاق اسلامی کار با تعهد حرفه ای (44/0=r، 001/0< p) و اشتیاق شغلی (43/0=r، 001/0< p) رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج همچنین نشان داد اشتیاق شغلی با تعهد حرفه ای (56/0=r، 001/0< p) ارتباط مثبت و معناداری دارد. نتایج مدل نشان می دهد مقدار ضریب تاثیر اخلاق اسلامی کار بر اشتیاق شغلی با میانجی تعهد حرفه ای 33/0 است و اخلاق اسلامی کار به صورت غیر مستقیم و با میانجیگری تعهد حرفه ای بر اشتیاق شغلی تاثیر مثبت و معنادار دارد (مقدار آماری آزمون سوبل 53/4 و 05/0>P).

نتیجه گیری

 بنا به یافته های پژوهش، می توان گفت که وجود اخلاق اسلامی کار در مدارس باعث می شود معلمان و مدیران مدارس دیدگاه مثبتی نسبت به شغل خود داشته باشد و با شور و شوق فراوان در مدارس حاضر شوند و نسبت به شغل خود تعهد ویژه ای داشته باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!