طراحی مدل تصمیم گیری مبتنی بر اخلاق زیستی در صنعت پوشاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 زمینه مدل تصمیم گیری بر مبنای اخلاقی زیستی در صنعت پوشاک، درک و بررسی تاثیرات اخلاقی فرایندها و تصمیمات مرتبط با طراحی، تولید، توزیع و مصرف پوشاک است. این مدل تلاش می کند تا به شرکت ها و سازمان های مرتبط با صنعت پوشاک کمک نماید تا تصمیمات خود را با ملاحظه جوانب اخلاقی بگیرند و عواقب اخلاقی اقدامات خود را در نظر داشته باشند.

روش

 پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی است و در آن از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است، در بخش کیفی از استراتژی تحلیل مضمون بهره گیری شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت پوشاک بود که به روش غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. در بین جامعه آماری از تعداد 300 پرسشنامه توزیع شده تعداد 288 عدد از آن ها قابل استفاده شده است. در این پژوهش از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردید. تحلیل داده های کیفی از طریق کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و گزینشی و نرم افزار Maxqda 20 و در بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تایید و نرم افزار Smart Pls3 انجام شد.

ملاحظات اخلاقی: 

پس از اخذ اجازه از خبرگان دانشگاهی، صنعت پوشاک و بیان اهداف برای شرکت کنندگان، رضایت آن ها کسب و درباره محرمانگی اطلاعات به آن ها اطمینان خاطر داده شد.

یافته ها

 نتایج تحقیق حاضر منجر به شناسایی 6 طبقه راهبرد (سیاستگذاری حاکمیتی، توانمندسازی فضای کسب و کار)، عوامل مداخله گر (روابط اجتماعی، سیاست های حکومتی)، پیامدها (توسعه پایدار در کشور، افزایش توان و قدرت فروشندگان و تولیدکنندگان، ارتقای سطح کیفی و کمی مشتریان)، عوامل زمینه‎ای (عوامل فردی و محیطی)، عوامل علی (عوامل درون و برون فردی) و تصمیم گیری اخلاقی مصرف کننده (حمایت از تولید ملی، رویکردهای تصمیم گیری اخلاقی، پرهیز از اسراف و تجمل گرایی، اخلاق کاربردی زیست محیطی) گردید. این یافته ها نیز در مرحله کمی مورد تایید قرار گرفتند.

نتیجه گیری

 ضروری است که تمامی واحدهای اجتماعی در کشور از سطح فردی تا ارکان حکومت بر لزوم تصمیم گیری اخلاقی تمرکز نمایند تا این موضوع در مصرف کنندگان نیز منعکس شود. 

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2693106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!