اثر هشت هفته رژیم کتوژنیک و تمرین مقاومتی بر شاخص مقاومت به انسولین و نیمرخ لیپیدی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سندرم تخمدان پلی کیستیک ((PCOS یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز زنان، بخصوص در سنین باروری است. پژوهش حاضر باهدف تاثیر هشت هفته تمرین مقاومتی و رژیم کتوژنیک بر مقاومت به انسولین و نیمرخ لیپیدی در زنان دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به PCOS انجام شد.

روش شناسی:

 در این پژوهش 60 زن 15-40 سال مبتلا به PCOS  و دارای BMI 9/39 - 25 و درصد چربی 38-29% ، به طور تصادفی در چهار گروه کنترل (15=n)، رژیم غذایی (15=n)، تمرین مقاومتی (15=n) و تمرین+رژیم غذایی (15=n) تقسیم شدند. گروه تمرین و گروه تمرین+رژیم غذایی، هشت هفته در برنامه ی تمرین مقاومتی شرکت کردند و گروه رژیم غذایی فقط از برنامه غذایی تنظیم شده استفاده کرد. 48 ساعت قبل از شروع دوره ی تمرینی و بعد از اتمام آن از آزمودنی ها خون گیری به عمل آمد. برای آنالیز آماری از نرم افزار SPSS26 استفاده شد (05/0<p). 

یافته ها

پس از 8 هفته ، تفاوت معناداری میان گروه ها در متغیرهای ترکیب بدن، پروفایل لیپیدی، شاخص مقاومت به انسولین مشاهده شد (001/0=p). پس از بررسی پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه کنترل با افزایش معنادار به غیراز HDL-C و در گروه های تداخل با کاهش معنادار به غیراز HDL-C در متغیرهای مذکور همراه بود.

نتیجه گیری

اصلاح سبک زندگی (رژیم کتوژنیک+ورزش منظم)، یک استراتژی درمانی ترجیحی در زنان دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به PCOS هست. بااین حال، این نتایج به زنان دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک محدود است و تحقیقات بیشتری موردنیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2697351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!