بررسی تاثیر گیاه خرنوب بر پارامترهای مایع منی و ناباروری مردان در مطالعات تجربی انسانی و حیوانی: یک مطالعه مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ناباروری، یک مشکل شایع جهانی می باشد که فاکتورهای مردانه در 50-40% موارد، دخیل می باشند. از آنجایی که امروزه داروهای مکمل و طب جایگزین برای درمان ناباروی مورد توجه واقع شده است، مطالعه حاضر با هدف تاثیر گیاه خرنوب بر پارامترهای مایع منی و ناباروری مردان در مطالعات تجربی انسانی و حیوانی انجام شد.
روش کار
این مطالعه مرور سیستماتیک بر اساس گایدلاین PRISMA، با استفاده از کلید واژه های فارسی و انگلیسی و همه ترکیبات احتمالی آنها و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Science Direct،Magiran ، SID، Web of Science،Pubmed ،Medlib ، Scopus و Google Scholar با کلید واژه های مبتنی بر MeSh شامل Siliqua (Carob)، Sperm، Testis،Male infertility ، Semenبدون محدودیت زمانی تا آوریل 2023 انجام شد. معیار ورود به مطالعه شامل مطالعات مداخله ای انسانی و حیوانی انجام شده بر روی مردان و حیوانات مذکر بود.
یافته ها
از مجموع 176 مطالعه به دست آمده، 14 مطالعه حیوانی و 3 مطالعه انسانی وارد مطالعه شدند. حیوانات مورد آزمایش در این مطالعات شامل موش، خروس، قوچ و سگ بودند. نتایج اکثر مطالعات نشان می دهد، گیاه خرنوب باعث بهبود پارامترهای اسپرم مانند غلظت، تحرک پیشرونده، مورفولوژی، قابلیت حیات کیفیت و حجم مایع منی می گردد، اما نتایج در مورد تاثیر این گیاه بر فعالیت آنتی اکسیدانی، شاخص استرس اکسیداتیو و افزایش توان باروری ضدونقیض می باشد.
نتیجه گیری
گیاه خرنوب بر برخی پارامترهای اسپرم و باروری مردان موثر است، هرچند به علت ناکافی بودن تعداد مقالات در برخی موارد و وجود تناقض در نتایج برخی مقالات دیگر، نمی توان در مورد این گیاه اظهارنظر قطعی کرد، لذا جهت تعیین اثربخشی قطعی آن توصیه می شود مطالعاتی وسیع تر، با حجم نمونه بیشتر و روش کار دقیق تری طراحی و انجام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2697797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!