مقایسه اثر بخشی درمان آیورودا، درمان شناختی-رفتاری و تلفیق این دو با یکدیگر بر اضطراب در زنان افسرده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی است و درصد بالایی از افرادمبتلا (دوسوم کل آنها) علائم اضطرابی برجسته ای دارند. لذا وجود یک روش درمانی طبیعی، ساده، در دسترس و مقرون به صرفه، مورد نیاز هر فرد مبتلا به افسردگی است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر بخشی طب مکمل (آیورودا)، درمان شناختی-رفتاری و تلفیق این دو درمان با یکدیگر بر اضطراب در زنان افسرده بود

روش کار

پژوهش بصورت نیمه آزمایشی به اجرا درآمد. نمونه آماری شامل 40 نفر از زنان 25-45 ساله که با تشخیص روانپزشک و انجام آزمون افسردگی بک (به منظور غربالگری)، مبتلا به افسردگی متوسط بودند با روش نمونه گیری هدفمند و با امضای فرم کتبی رضایتنامه آگاهانه وارد مطالعه شدند و در چهار گروه 10 نفره با روش تخصیص تصادفی ساده قرارگرفتند، به مدت 10 هفته بر اساس پروتکل های موجود، تحت درمان شناختی-رفتاری، آیورودا و تلفیق این دو باهم قرار گرفتند، پیگیری دوماهه نیز به عمل آمد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های تست افسردگی بک ویراست دوم (1996) و اضطراب حالت-صفت اشپیل برگر (1983) بود و برای بررسی پژوهش از طرح تحلیل آنوای دو عاملی آمیخته با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 در سطح معناداری 0٫05 استفاده شد.

یافته ها

آزمون اثر بین گروهی در اضطراب حالت (003/0=P) و اضطراب صفت معنادار بود (001/0>P). مقدار جزئی اتا مشخص کرد که تقریبا 31 درصد از تغییرات در اضطراب حالت و 46 درصد در اضطراب صفت بوسیله گروه های درمانی قابل تبیین است. نتایج حاصل از مقایسه میانگین های بین گروه ها با آزمون توکی نشان داد که در متغیر اضطراب صفت بین درمان شناختی-رفتاری و درمان به روش آیورودا وهمچنین درمان تلفیقی 4/7 ± 53/1 تفاوت معنا دارای وجود داشت (001 / 0<p)، همچنین در اضطراب حالت بین درمان شناختی-رفتاری و درمان به روش آیورودا 43/5 ± 88/1 و بین درمان شناختی-رفتاری و درمان تلفیقی 133/7 ± 88/1 تفاوت معنا دار وجود داشت (003/0=P) بین گروه آزمایشی آیوردا و درمان تلفیقی تفاوت معناداری وجود نداشت. (001/0= P)

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده تلفیق دو روش درمانی شناختی رفتاری و آیورودا می تواند در کاهش اضطراب زنان افسرده اثر بخشی بهتر و پایدارتری داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!