مقایسه ی شیوع افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان مثانه بعد از انجام جراحی رادیکال سیستکتومی به روش ارتوتوپیک و کاندوئیت و درمان های غیرجراحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 امروزه، سرطان مثانه به مورتالیته و موربیدیته ی فراوان و تحمیل هزینه های بسیار سنگین به شکل مستقیم و غیرمستقیم به جامعه منجر می شود. با گسترش روش های جدید درمان و تغییراتی که این روش ها در کیفیت زندگی و طول عمر بیماران ایجاد می کنند، اختلالات روانی نیز در بین این بیماران رو به افزایش است.

مواد و روش ها

 در مطالعه ی حاضر، تعداد 487 بیمار مبتلا به سرطان مثانه در سه دسته ی درمان های غیرجراحی، جراحی به روش ارتوتوپیک و کاندوئیت تقسیم بندی شدند و هر گروه از بیماران در فاصله ی یک تا دو ماه از شروع درمان و شش تا هشت ماه بعد از شروع درمان، با استفاده از پرسش نامه ی HADS بررسی و مطالعه شدند.

یافته ها

 در این مطالعه، شیوع اختلالات خلقی در گروه جراحی به روش کاندوئیت از از 55.07 درصد قبل از جراحی، به 79.12 درصد بعد از جراحی افزایش پیدا کرد که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0.003=P)؛ اما در دو گروه دیگر، افزایش معنی داری دیده نشد. در بررسی اختلالات اضطرابی نیز در گروه جراحی به روش کاندوئیت، شیوع اختلالات اضطرابی از 22.79 درصد به 43.68درصد افزایش پیدا کرد که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0.0016=P).

نتیجه گیری

 با توجه به ماهیت بیماری، قبل از شروع درمان این بیماران، بایستی با دادن مشاوره های روان شناسی و ارائه ی اطلاعات کافی به بیماران، آمادگی لازم را در بیماران برای پذیرش عوارض جانبی ناشی از درمان و کاهش بار روانی آن ایجاد کرد. این امر در بهبود نتایج درمان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!