میزان استرس اکسیداتیو و التهاب در کلیه سمت راست پس از انسداد حالب چپ در موش صحرایی نر تحت درمان با تروگزروتین: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انسداد حالب یکی از عوامل آسیب کلیه ها به شمار می آید. تروگزروتین یکی از آنتی اکسیدان های قوی طبیعی است. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان استرس اکسیداتیو و التهاب در کلیه سمت راست پس از انسداد حالب چپ در موش صحرایی نر تحت درمان با تروگزروتین بود.

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی حاضر، 18 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به صورت تصادفی به 3 گروه شش تایی کنترل، انسداد حالب و انسداد حالب+تروگزروتین تقسیم شدند. پس از مسدود نمودن حالب چپ به مدت 3 روز، موش های صحرایی، تروگزروتین (100 میلی گرم بر کیلو گرم) را روزانه، یک ساعت پس از انسداد به مدت سه روز دریافت کردند. سپس وزن کلیه راست و سطح نیتروژن اوره خون (Blood urea nitrogen; BUN) اندازه گیری شد. میزان مالون دی آلدهید، سطوح فعالیت آنزیم های گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز و هم چنین سطح بیان فاکتور نکروز توموری آلفا (Tumor necrosis factor alpha; TNF-α) در بافت کلیه راست اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey استفاده شد.

یافته ها

انسداد حالب چپ باعث افزایش معنی دار میانگین وزن کلیه راست، غلظت مالون دی آلدهید و سطح بیان TNF-α (002/0=P) و هم چنین کاهش سطوح فعالیت آنزیم های گلوتاتیون پراکسیداز (005/0=P) و سوپراکسید دیسموتاز (009/0=P) حیوانات گروه انسداد نسبت به کنترل شد. تروگزروتین توانست این شاخص ها را در گروه انسداد حالب+تروگزروتین نسبت به گروه انسداد حالب تعدیل نماید (05/0>P). میانگین سطح BUN، تفاوت معنی داری بین گروه ها نشان نداد (05/0P>).

نتیجه گیری

به نظر می رسد انسداد حالب چپ باعث القاء التهاب و استرس اکسیداتیو در کلیه سمت راست می شود و مصرف تروگزروتین باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1335 تا 1346
لینک کوتاه:
magiran.com/p2702262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!