بکارگیری روش یادگیری همتا در فرایند یادگیری الکترونیکی: ایجاد مکانیسم حمایتی - انگیزشی برای فراگیران رشته کارشناسی ارشد انگل شناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش تخصصی در حرفه های مرتبط با علوم پزشکی جهت کسب مهارت می باشد. "یادگیری همتا" دارای مزایایی مانند صرفه جویی در زمان و رفع محدودیت آموزش سنتی دارد. هدف از انجام این برنامه آموزشی در دوره پاندمی کرونا، آموزش بهتر، کاهش استرس و قبولی بیشتر دانشجویان کارشناسی ارشد رشته انگل شناسی در آزمون دکتری تخصصی انگل شناسی بود.

روش بررسی

مطالعه توسعه ای حاضر توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد رشته انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. ابتدا یک بستر آموزش مجازی طراحی، سپس موضوع، تصویر و یا فیلمی از انواع انگل ها و بیماری های انگلی بر مبنای کتب مرجع و اهداف کوریکولوم ارائه گردید. سوالاتی توسط فراگیران طراحی، و پاسخ آن مورد بحث قرار می گرفت. در پایان دوره، آزمون دکترا آزمایشی (مجازی) در دو نوبت برگزارو در نهایت میزان رضایت اعضای هیات علمی و دانشجویان و سطح استرس دانشجویان شرکت کننده در این برنامه با نرم افزار اکسل ارزیابی گردید.

نتایج

از جمع 25 فراگیر شرکت کننده، تعداد 6 نفر در مرحله اول آزمون دکترای انگل شناسی و در نهایت 3 نفر پس از مصاحبه در سال تحصیلی 1401-1400 قبول شدند. اجرای این برنامه در کاهش میزان استرس دانشجویان در مواجهه با آزمون دوره دکتری بر اساس نتایج پرسشنامه موثر بود.

نتیجه گیری

با توجه به موفقیت برنامه یادگیری همتا با استفاده از آموزش الکترونیکی در این  مطالعه و موفقیت بیشتر شرکت کنندگان در آزمون دکتری، پیشنهاد می شوداین برنامه در سایر گروه های آموزشی دارای تحصیلات تکمیلی نیز اجرا گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
655 تا 667
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!