بررسی اثر پلیمر طبیعی بتاسیکلودکسترین به منظور بهبود شرایط رنگ رزی و کاهش آلودگی محیط زیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

محدودیت های محیطزیستی و اقتصادی که به طور چشم گیری بر صنعت نساجی و رنگ رزی اعمال شده منجر به توسعه فرآیندهای دوست دار محیطزیست برای اصلاح خواص الیاف و بهبود فرآیندهای سنتی موجود شده است. تلاش های بسیاری برای کاهش هزینه ها و همچنین مواد آلوده کننده دفع شده همراه پساب انجام شده که از آن جمله می توان به استفاده از پلیمرهای طبیعی اشاره کرد. هدف از این تحقیق استفاده از پلیمر طبیعی بتاسیکلودکسترین به عنوان جایگزینی مناسب با اثرات محیطزیستی مطلوب برای دیگر افزودنی های شیمیایی در رنگرزی می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه الیاف پشم با پلیمر زیست سازگار بتاسیکلودکسترین، اصلاح شد و ویژگی های رنگ رزی آن نظیر اثر مقدار ترکیب بتاسیکلودکسترین (5/0-20%)،pH رنگ رزی (7-3) و غلظت ماده رنگ زا (75-5%) بر روی قابلیت رنگ رزی پشم با رنگ زای طبیعی روناس مورد ارزیابی و مقایسه رنگ قرار گرفت. و در نهایت تغییرات فیزیکی الیاف خام و اصلاح شده بعد از رنگ-رزی با استفاده از تست SEM انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که با افزایش مقدار ماده بتاسیکلودکسترین، قدرت رنگی نمونه ها به مقدار قابل قبولی بهبود می یابد و قابلیت رنگ رزی (K/S) الیاف رنگرزی شده با پشم اصلاح شده نسبت به پشم دندانه شده با آلومینیوم و پشم خام بیش تر می باشد. همچنین رمق کشی پشم اصلاح شده در pH خنثی نسبت به شرایط اسیدی به میزان قابل توجهی بهبود یافت، در حالی که تغییر محسوسی در قابلیت رنگ رزی پشم خام با تغییر در pH مشاهده نشد.

بحث و نتیجه گیری

به طورکلی با توجه به شرایط اصلاح پشم با پلیمر زیست سازگار بتاسیکلودکسترین و تغییرات در شرایط رنگ رزی، نه تنها امکان حذف مواد شیمیایی از پساب صنایع نساجی و رنگ رزی قابل انجام است، بلکه می توان مقدار رنگ زای مصرفی و رنگ زای جذب نشده و باقی مانده در پساب را کاهش داد که از نظر محیط زیستی بسیار حایز اهمیت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!