برررسی مقدماتی استقرار و علمکرد سرشاخه گلدار گل راعی Hypericum Perforatum جمع آوری شده از درازنو و گرمابدشت در استان گلستان

پیام:
چکیده:
این مطالعه در ایستگاه تحقیقات چالکی مرکز تحقیقات منابع طبیعی گلستان با ارتفاع 85 متر از سطح دریا و میزان متوسط بارندگی 600 میلیمتر در خاک سیلتی- کلی- لوم انجام شد.
گونه مورد مطالعه Hypericum Perforatum بود. بوته های جمع آوری شده از دو مبدا تفاوتهای ظاهری از لحاظ اندازه برگها و ارتفاع بوته داشتند. دو مبدا، شامل گرمابدشت واقع در بیست کیلومتری شرق گرگان با ارتفا 400 متر و جنگلهای درازنو در 25 کیلومتری غرب گرگان با ارتفاع 1000 متر قرار دارند. بوته های جمع آوری شده، در پاییز با فواصل 30 سانتیمتر روی ردیف و 50 سانتیمتر بین ردیف کشت شدند و بعد از ظهور حدود 30% گلها سرشاخه های گلدار از 10 سانتیمتری انتهایی قطع و در محیط آزاد زیر سقف خشک گردید و در نهایت تولید ماده خشک اندازه گیری شد. برای بررسی، تعداد ده بوته به صورت تصادفی انتخاب در طول رویش، زمان شروع رویش زمان گلدهی و مولفه های ارتفاع بوته ها، تعداد ساقه های گل دهنده تعداد بوته به صورت تصادفی انتخاب و ثبت شدند.
عملکرد ماده خشک در بوته های با مبدا درازنو در سه چین با فاصله بیست روز از یکدیگر به میزان 945، 1155 و 856.8 در مجموع 2956.8 کیلوگرم در هکتار و برای مبدا گرمابدشت، یک چین به میزان 742 کیلوگرم در هکتار بدست آمد که با آزمون T اختلاف بسیار معنی داری نشان دادند (t=5.19، (0.01.
تعداد ساقه گل دهنده در دو مبدا تقریبا برابر و اختلاف معنی دار نداشته، اما ارتفاع بوته های نشان شده با مبدا درازنو (67.7 سانتیمتر) کمتر از بوته های با مبدا گرمابدشت (120.3 سانتیمتر) بود که اختلاف معنی داری در سطح 0.01 نشان دادند. همبستگی بین عملکرد سرشاخه گلدار و تعداد ساقه گل دهنده برای گرمابدشت و درازنو به ترتیب 0.70 و 0.93 بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p270596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!