PCR-RFLP پلاسمیدهای کوکسیلا بورنتی جدا شده از نمونه های شیر خام در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  با توجه به حضور توالی های ژنی منحصر به فرد در پلاسمید اختصاصی QpH1 مختص کوکسیلا بورنتی، روش های متعددی برای تمایز جدایه های کوکسیلا بورنتی بر اساس این پلاسمید جهت تفریق فرم حاد از فرم مزمن بیماری تب کیو در انسان و حیوانات استفاده شده است. بنابراین هدف اصلی این مطالعه بررسی تابلوی قطعات اسید نوکلئیک ناشی از برش آنزیمی در پلاسمید QpH1 جداشده از شیر گاو و گاومیش با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز آشیانه ای می باشد.

مواد و روش کار

  تعداد 86 جدایه کوکسیلا بورنتی حاوی ژن پلاسمیدی QpH1 که با روش Nested-PCR طی سال 2018 تایید شده بودند به منظور تعیین تابلوی RFLP پلاسمید QpH1 مورد استفاده قرار گرفت. پلاسمید ها ابتدا با کیت استخراج شدند و سپس تحت تاثیر آنزیم محدود کننده Hph1 قرار گرفتند. تعداد 4 نمونه اسید نوکلئیک جهت تعیین توالی با پرایمر ژن IS1111 به شرکت پیشگام ارسال گردید.

یافته ها

  نتایج آزمایش PCR-RFLP نشان داد که همه نمونه های پلاسمیدی یک الگوی مشابه دو قطعه ای را تحت تاثیر آنزیم Hph1 نشان دادند. همچنین نتایج تعیین توالی اسید نوکلئیک تمامی 4 نمونه ارسالی نشان داد که کوکسیلا بورنتی (Nine Mile RSA493 strain) می باشند.

نتیجه گیری

  نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در الگوهای RFLP بر روی پلاسمید QpH1 کوکسیلا بورنتی جداشده از شیر گاو و گاومیش وجود ندارد. بنابراین تمام جدایه ها از نظر ژنتیکی یکسان هستند و عفونت در حیوانات می تواند از یک سویه کوکسیلا بورنتی (سویه Nine Mile RSA493) منشاء گرفته باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
66 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!