علت شناسی ویروسی و اپیدمیولوژی گاستروانتریت حاد کودکان (AGE) در استان الاحساء - عربستان سعودی طی دوره 2021-2022

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  کودکان زیر پنج سال مستعد ابتلا به بیماری زای گاستروانتریت حاد (AGE) هستند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اپیدمیولوژی و علت AGE در کودکان در عربستان سعودی است.

مواد و روش کار

  در این مطالعه پیشینه ای از Multiplex PCR برای شناسایی ویروس های گوارشی شامل RoVA (روتاویروس A)، NoVGI (نوروویروس گروه I)، NoVGII (نوروویروس گروه دوم)، HAstV (آستروویروس انسانی)، EAdV (آدنوویروس روده ای) بررسی شده است و HEV (انتروویروس انسانی) در 92 نمونه مدفوع جمع آوری شده از کودکان کمتر از 7 سال بستری در بیمارستان های استان الاحساء در عربستان سعودی از دسامبر 2021 تا ژوئن 2022.

یافته ها

  از 92 نمونه مورد آزمایش، 63 نمونه (68.4%) نتایج مثبت نشان دادند که نشان دهنده وجود حداقل یک عفونت ویروسی گوارشی بود. گروه RoV A با 54 درصد، HAstV با 27 درصد، EAdV با 22.2 درصد، NoVGI با 9.5 درصد و HEV با 6.3 درصد بیشترین ویروس شناسایی شده بود. تک عفونت ویروس گوارشی بسیار بیشتر از عفونت همزمان بود و 79.3٪ بود. کودکان در گروه سنی (1Y-2Y) با 41.3٪ در مقایسه با سایر گروه ها، بیشترین آلودگی به AGE ویروسی را داشتند. کودکان پسر بیشتر از دختران در 38٪ آلوده بودند. علائم اصلی AGE ویروسی که در همه کودکان مثبت آشکار شد، اسهال، استفراغ، تهوع و تب بود که به ترتیب 100٪، 95.2، 92.1٪ و 81٪ بود.

نتیجه گیری

  نتایج نشان داد که شیوع عفونت های گوارشی در کودکان مرتبط است و باید مورد توجه مقامات بهداشتی کشور قرار گیرد. این مطالعه اولین کاری است که در استان الاحساء عربستان سعودی انجام شده است. این می تواند داده های اپیدمیولوژیک و علت شناسی سن کودکان در استان را بهبود بخشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
541 تا 549
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!