تحلیل و بررسی روند تکاملی مولفه های منطقه ای و ملی موثر بر پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان در کلان شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه صنعت بانکداری در فضای رقابتی خود مجبور به تغییر در روند فعالیت خود از بانکداری سنتی به الکترونیکی شده است. مزایای این فناوری در هزینه، زمان و شیوه دسترسی برای ارائه خدمات توانست اعتماد مشتریان را به خود جلب نماید. پژوهش حاضر درصدد تبین روند تکاملی مولفه های مشتریان در پذیرش خدمات بانکداری الکترونیکی است. پژوهش حاضر از نظر هدف در گروه پژوهش های توسعه ای است. در این پژوهش آمیخته، داده های پژوهش با روش تحلیل محتوا، تحلیل شده اند. داده های جمع آوری شده از طریق مصاحبه عمقی با خبرگان علوم بانکی در بخش کیفی با نرم افزار مکس کیودا تحلیل شدند. پس از استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در شناسایی ابعاد و مفاهیم، روابط بین آن ها و الگوی مفهومی استخراج شده است. در این بخش «اعتماد به بانک»، «امنیت درک شده»، «سهولت استفاده» بعنوان ابعاد تاثیرگذار بر «ریسک درک شده» و «مطلوبیت درک شده»، «تاثیر اجتماع» و «دانش و آگاهی» به عنوان ابعاد تاثیرگذار بر «نیت های رفتاری» شناخته شده است. سپس در بخش کمی این الگو با استفاده از نظرات مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار PLS نشان داده است که در بین روابط تعریف شده، «دانش و آگاهی» کمترین تاثیر و «مطلوبیت درک شده» بالاترین تاثیر را بر «نیات رفتاری» دارد. در این میان «ریسک درک شده» به عنوان متغیر مستقل در این مدل تعریف شده است. در نهایت متناسب با این یافته ها، استراتژی ها و راهکارهای لازم جهت ارتقاء پذیرش مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
852 تا 869
لینک کوتاه:
magiran.com/p2711183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!