اثربخشی درمان ترکیبی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر کاهش اضطراب مبتلایان به وزوز گوش مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از شایعترین مشکلات روانی در بین بیماران مبتلا به وزوز گوش، اضطراب است. لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان ترکیبی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر کاهش اضطراب مبتلایان به وزوز گوش مزمن صورت گرفت.

مواد و روش ها

طرح پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل کلیه بیماران دارای مشکل وزوز گوش مراجعه کننده به مجتمع درمانی ثارالله اراک در سال 1400 بود. حجم نمونه آماری، 30 نفر (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه کنترل) از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی  در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. گروه آزمایش در طی 8 جلسه ابتدا به مدت 20 دقیقه تحت تحریک الکتریکی فراجمجمهای و بلافاصله به مدت 60 دقیقه تحت مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی  قرار گرفتند و گروه کنترل تنها درمان معمول خود (تحریک الکتریکی فراجمجمه ای) را دریافت کردند. در این پژوهش، برای جمعآوری داده ها از از پرسشنامه اضطراب بک  استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده های بدست آمده، از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد.

یافته ها

میانگین نمرات اضطراب در مراحل قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش به ترتیب 93/10 و 80/6 و در گروه کنترل به ترتیب 40/11 و 53/8 بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین اضطراب در گروه آزمایش، پس از مداخله ترکیبی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش پیدا کرده است (01/0<p).

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مداخله ترکیبی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای به طور معناداری سبب بهبود اضطراب شده است، بنابراین استفاده از این مداخله برای مبتلایان به وزوز گوش مزمن پیشنهاد میشود.

زبان:
فارسی
صفحات:
422 تا 431
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!