بررسی عوامل خطر در بیماران سکته مغزی (بابل 81-1379)

چکیده:
سابقه و هدف
سکته مغزی (Stroke) سومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و سرطان می باشد. وقوع این عارضه بعلت شناسایی عوامل خطر و پیشگیری و درمان آنها، رو به کاهش است. شناخت چگونگی توزیع این عوامل در مناطق مختلف به علت قابل پیشگیری و درمان بودن اکثر آنها ار اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 250 بیمار با تشخیص سکته مغزی که از پاییز 79 تا 81 در بیمارستان یحیی نژاد بابل بستری شده بودند، انجام شد. تشخیص سکته مغزی توسط متخصص مغز و اعصاب بوده و انواع آن به صورت ایسکمیک و هموراژیک با CT.scan مغزی مشخص گردید. اطلاعات مورد نظر شامل سن، جنس، فشارخون، قند و کلسترول خون، سابقه ایسکمیک قلبی، بیماری عروق قلبی و مصرف سیگار از پرونده بیماران استخراج شده و با آزمون chi-square مورد بررسی قرار گرفته و P<0.05 معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
اکثر مبتلایان از گروه سنی 65 تا 74 سال بوده (42.4%) و شیوع بیماری در زنان اندکی بیشتر بوده است (52%). عامل فشار خون تفاوت معنی داری با سایر عوامل خطر نشان داد (P<0.05) و اولین و دومین عامل خطر یافت شده با ترتیب بیماری ایسکمیک قلبی و دیابت بوده است. نوع ایسکمیک سکته مغزی از انواع هموراژیک بیشتر بوده و موارد منجر به فوت نیز در نوع هموراژیک بیشتر یافت شده است.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود برنامه شناسایی و درمان موارد بی علامت هیپرتانسیون در جامعه به صورت غربالگری انجام شود و نیز مطالعات بیشتری در زمینه علت یابی شیوع بالای بیماری قلبی به نسبت دیابت به عنوان عامل خطر Stroke و وقوع بیشتر Stroke در زنان در منطقه انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p271333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!