ارائه مدل ساختاری نقش واسطه ای تحمل پریشانی بین ذهن آگاهی، بدتنظیمی هیجانی و روان رنجورخویی با سلامت روان در شرایط کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت روان به طور جدی به حالت های عاطفی مانند احساسات، واکنش های استرسی، انگیزه ها و روحیه فرد بستگی دارد. این حالت ها نحوه تفکر، احساس و رفتار ما را شکل می دهد و بیشتر آن ها از عملکرد تطبیقی حمایت می کنند. این پژوهش با هدف ارائه مدل ساختاری نقش واسطه ای تحمل پریشانی بین ذهن آگاهی، بدتنظیمی هیجانی و روان رنجورخویی با سلامت روان در شرایط کرونا اجرا شد.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. از بین پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر بجنورد در سال 1400 (700 نفر)، تعداد 249 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ذهن آگاهی، بدتنظیمی هیجانی، تحمل پریشانی، رگه پنج عاملی شخصیت و سلامت روان استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل های آماری با نر م افزارهای SPSS-27و LISREL-9.5 انجام شد.

یافته ها

نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که مدل پژوهش از برازش متوسط تا مناسب برخوردار است. بر این اساس، نتایج نشان داد متغیرهای پیش بین (ذهن آگاهی، بدتنظیمی هیجان، روان رنجوری و مدل میانجی (تحمل پریشانی) ، توانستند 68 درصد از واریانس متغیر ملاک (سلامت روان) را تبیین کنند. مطابق نتایج، دو متغیر ذهن آگاهی و بدتنظیمی هیجان هم به طور مستقیم و هم با میانجی گری تحمل پریشانی بر سلامت روان موثر بودند، در حالی که متغیر روان رنجورخویی فقط به طور مستقیم بر سلامت روان، تاثیر داشت (0/05< p).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که ذهن آگاهی پایین، بد تنظیمی هیجان، ویژگی شخصیتی روان رنجوری بالا و عدم تحمل پریشانی در پرستاران، موجب برهم زدن سلامت روان در آنها می شود. این نتایج می تواند اطلاعات ارزند ه ای را در زمینه استفاده از روش های نوین روان شناختی برای کارکنان بیمارستان ارائه نماید و متخصصین را به استفاده از روش های کارآمد جهت بهبود عملکرد افراد و استفاده از راهبرد های سازگارانه تنظیم هیجان و به دنبال آن افزایش بهزیستی روان شناختی پرستاران ترغیب نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
312 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p2716883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!