مقایسه اثر اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی پا بر ابعاد حسی و عاطفی درد و مصرف داروی مسکن پس از زایمان سزارین انتخابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

رفلکسولوژی پا و اوریکولوتراپی دو روش درمانی مکمل برای تسکین درد هستند. با توجه به اینکه ارزیابی کارایی و اولویت ها در استفاده از روش های طب مکمل ضروری است، لذا این مطالعه باهدف مقایسه اثر اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی پا بر ابعاد حسی و عاطفی درد و مصرف داروی مسکن پس از زایمان سزارین انتخابی انجام شد.

مواد و روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سه گروهی بر روی 101 زن باردار واجد شرایط مطالعه که جهت سزارین انتخابی به بیمارستان ام البنین مشهد مراجعه کرده بودند، انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد و پس از انتخاب واحدهای پژوهش و تخصیص تصادفی آن ها با استفاده از روش بلوک های تصادفی شده (به 21 بلوک 6 تایی)، واحدهای پژوهش در سه گروه اوریکولوتراپی، رفلکسولوژی پا و کنترل و در هر گروه 36 نفر قرار می گرفتند. در گروه های مداخله، 2 تا 3 ساعت پس از عمل، در یک گروه اوریکولوتراپی و در گروه دیگر رفلکسولوژی پا به مدت 20 دقیقه انجام شد. در گروه کنترل نیز مراقبت های روتنین بخش انجام شد و در هر سه گروه، در صورت نیاز به مسکن واحدهای پژوهش طبق روتین بیمارستان، مسکن (شیاف دیکلوفناک 100 میلی گرم) دریافت می کردند و تعداد مسکن های مصرف شده توسط پژوهشگر تا 24 ساعت بعد از عمل ثبت می شد. درد با فرم کوتاه پرسشنامه درد مک گیل، یک و دو ساعت پس از مداخله ارزیابی شد. درنهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های کای اسکوئر، تست دقیق فیشر، آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیز واریانس با اندازه های متغیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و سطح معناداری P کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که در گروه های یک و دو ساعت پس از مداخله، بعد حسی درد فقط در گروه اوریکولوتراپی به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (مقادیر p به ترتیب: 004/0=p و 001/0>P). علاوه بر این، دو ساعت بعد از مداخلات، بعد عاطفی درد فقط در گروه اوریکولوتراپی به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (008/0=p) اما بین رفلکسولوژی پا و گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0 p>). مصرف مسکن در هر دو گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل ازنظر آماری کمتر بود (001/0>P).

بحث و نتیجه گیری

اوریکولتراپی و رفلکسولوژی پا هر دو می توانند مصرف مسکن را کاهش دهند. اما اوریکولتراپی در کاهش ابعاد حسی و عاطفی درد موثرتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2718332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!