بررسی وضعیت تجهیزات و داروهای اورژانس در مطبهای مناطق شهری کرج و توانایی دندانپزشکان در استفاه از آنها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آمادگی در مواجهه با فوریت های پزشکی به داشتن زمینه علمی لازم و تجهیزات کافی و به روز اورژانس میسر می باشد و موجب ایجاد اعتماد به نفس در پزشک یا دندانپزشک می گردد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت تجهیزات و داروهای اورژانس در مطبهای مناطق شهری کرج و توانایی دندانپزشکان در استفاده از آنها در سال 82-1383 انجام شد.
روش بررسی
مطالعه به روش توصیفی مقطعی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. بدین ترتیب که با استفاده از لیست موجود، مطبهای فعال مناطق شهری شناسایی و با مراجعه به محل کار آنان پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفته و بعد از تکمیل تحویل گردید. نتایج بدست آمده از این پرسشنامه به صورت جداول ونمودار ارائه و در نهایت یک جزوه راهنمای آموزشی تشخیص و عملیات اورژانس در اختیار دندانپزشکان مورد مطالعه قرار گرفت. روش های آماری شامل آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون بود.
یافته ها
99% از دندانپزشکان مورد مطالعه به وقوع اورژانس در مطب اعتقاد داشتند و 61.9% از آنها با این امر به نحوی مواجهه شده بودند. حدود 40% دندانپزشکان 1-4 قلم از تجهیزات و داروهای اورژانس را در کیت خود داشتند و در مردان توانایی به کارگیری کیت اورژانس بیشتر اظهار شد. حدود یک پنجم از دندانپزشکان با مورد CPR مواجه شده بودند که 73% آنان موفق به اجرای آن شدند. راه کسب دانش فوریتهای پزشکی در درجه اول دانشگاه ها اعلام شده بود. با افزایش میزان مدت زمان مطب داری کیت اورژانس و داروهای آن بیشتر و قابل قبولتر می گردید که نشان دهنده رابطه مستقیم این دو متغیر با هم می باشد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد در ایران نیز همچون سایر کشورها درصد قابل توجهی از موارد اورژانس در مطب ها اتفاق می افتد و متاسفانه شرایط و امکانات اورژانس شامل تجهیزات، برگزاری کارگاه ها، تهیه بروشورها و بسته نهای مورد نیاز در این زمینه اصلاح شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p280546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!