تاثیر کپسولوتومی بالیزر یاگ در مراجعان به بیمارستان رسول اکرم ص

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به نتایج و عوارض مختلف کپسولوتومی با لیزر یاگ این بررسی به منظور تعیین نتایج درمان و عوارض کپسولوتومی با لیزر یاگ در مراجعان به بیمارستان رسول اکرم (ص) در سال های 1376-77 انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی بر روی همه افرادی که به علت کدورت کپسول خلفی بعد از عمل کاتاراکت نیاز به کپسولوتومی داشتند انجام شد. کپسولوتومی با لیزر یاگ و به روش صلیبی انجام شد. برای ارزیابی ادم سیستوئید ماکولا، قبل از کپسولوتومی از همه بیماران آنژیوگرافی یا آنژیوسکوپی با فلورسئین به عمل آمد و در صورت نیاز، بعد از کپسولوتومی نیز تکرار شد. میزان دید بعد از عمل کاتاراکت و قبل و بعد از کپسولوتومی، نوع کدورت کپسول، نوع عمل کاتاراکت، سن و جنس بررسی شد و نقش میزان انرژی، آفاکی و نوع عمل کاتاراکت در پیش آگهی درمان تعیین گردید. حداقل مدت پی گیری 6 ماه بود.
یافته ها
از 53 نمونه مورد بررسی تعداد 5 نمونه به علت عدم پی گیری از مطالعه حذف شدند و تحقیق بر روی 48 چشم از 45 بیمار با سن 57±20 سال انجام پذیرفت. میزان دید بیش از 8.10؛ از 2.1 درصد قبل از کپسولوتومی به 58.3 درصد بعد از کپسولوتومی افزایش یافت (P<0.0001). متوسط فشار داخل چشمی قبل از کپسولوتومی؛ 12 و در 4 ساعت بعد از کپسولوتومی؛ 16.13 میلی متر جیوه بود که نشان دهنده افزایش قابل توجه فشار داخل چشمی بعد از کپسولوتومی بود (P<0.001). در هر سه چشم آفاک، فشار چشم بیش از 10 میلی متر جیوه افزایش داشت. آسیب به IOL به صورت crack در یک مورد و به صورت pilling در بیش تر بیماران دیده شد ولی اختلال دید وجود نداشت. هیچ گونه عارضه جدی نیز دیده نشد.
نتیجه گیری و پیشنهاد: ثمربخشی این روش برای بهبود دید بیماران مورد تایید قرار گرفت. با توجه به بالا رفتن فشار داخل چشمی بعد از کپسولوتومی، استفاده از داروهای کاهنده فشار چشم به خصوص در موارد گلوکوم یا بالا بودن قبلی فشار چشم الزامی است. توصیه می شود یک تحقیق تجربی کامل در مورد میزان انرژی مصرفی و رابطه آن با نوع کدورت کپسول خلفی ناشی از کپسولوتومی انجام گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
256
لینک کوتاه:
magiran.com/p28273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!